Region Värmland gör en anmälan enligt lex Maria

Region Värmland gör en anmälan till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) efter att en patient fått fördröjd diagnos, vård och behandling.

Anmälan gäller en patient med bland annat diabetes och mag-tarmproblematik som remitterades från specialistvård till vårdcentral på grund av trötthet och blod i avföringen. Besöket skulle ha bokats inom fyra veckor men fördröjdes. Vid ett senare besök skickades remiss enligt standardiserat vårdförlopp (SVF), men patientens besvär förvärrades och hen sökte till vård akut. En utredning visade att patienten hade rektalcancer.

Anmälans diarienummer: HSN/262203

Sidan uppdaterad