Inledning
Spelindustrin är en av Sveriges mest framgångsrika sektorer och det svenska spelundret har blivit en ny basindustri. I Värmland står spelindustrin för en procent av sysselsättningen och växer snabbare än regionens näringsliv i stort, både i förädlingsvärde och antal anställda. Här finns 36 spelstudios, varav 10 drivs av kvinnor. Mellan 2022 och 2024 har åtta nya företag startats, inklusive några av personer som har flyttat till Värmland. Spelifiering är ett brett område som påverkar många, både i vardagen och i specifika situationer.
%20Dataspel%20och%20spelifiering.png)
År 2022 blev dataspel och spelifiering en ny smart specialisering i Värmland. Forskning, utbildning och samverkan är tre hörnstenar i denna satsning. Forskningen är innovativ men begränsad av resurser och beroende av externa aktörer. Utbildningarna har potential att bli en talangmotor men står inför utmaningar att växa och hålla sig relevanta. Samverkan är en tydlig styrka. Genom att stärka dessa tre områden kan Värmland bli ett centrum för dataspel och spelifiering, både nationellt och internationellt.
En viktig partner för specialiseringen är Embracer (global koncern av entreprenörsdrivna företag i spel- och underhållningsindustrin), vars globala nätverk, spelarkiv och stora intresse för att bygga det regionala ekosystemet för spel är avgörande för specialiseringens utveckling. Av de ca 100 personer som jobbar med spel i Värmland idag, arbetar cirka hälften på företaget Embracer.
The Great Journey (TGJ) leder arbetet med den smarta specialiseringen och är den centrala aktören för spelutveckling och digital innovation i Värmland. TGJ driver utvecklingen genom att hantera projektansökningar och arbetspaket, och deras arbete vilar på fyra pelare:
- Drifta plattformen och klustret
- Driva utbildningsfrågor
- Arbeta med affärsutveckling och inkubation
- Talangattraktion
TGJ erbjuder en plattform där spelutvecklare, kreatörer och entreprenörer kan utveckla sina idéer, samarbeta och växa. De stöttar entreprenörer och startups med två acceleratorprogram: ett för tidiga idéer och ett för erfarna team/bolag. TGJ skapar en strukturerad och stödjande miljö för innovation och tillväxt.
TGJ fungerar också som en mötesplats och ett community för cirka 500-600 personer med intresse för spelutveckling. Här kan deltagare dela idéer och få stöd från mentorer och branschaktörer. Inom TGJ bedrivs projektet Gamechanger, som startade 2023. Gamechanger syftar till att stärka spelutvecklingsscenen i regionen och skapa ett hållbart ekosystem för spelutveckling.
Vision
Ett hållbart Värmland som förändrar världen genom utveckling av dataspel och spelifiering i användardrivna och inkluderande spelmiljöer.
Utmaningar, behov och möjligheter
Vid framtagandet av strategin för smart specialisering identifierades flera utmaningar för Dataspel och spelifiering. Bland annat framkom att specialiseringen är ett ungt och litet ekosystem som behöver en starkare klusterorganisering och att branschen är mansdominerad. Det finns också ett stort behov av utbildning, särskilt inom affärsmodellering och affärsutveckling kopplat till spelindustrin. Dessutom saknas forskning och utbildning inom dataspel och spelifiering vid Karlstads universitet.
Samtidigt finns det en rad möjligheter att utveckla denna unga bransch. Med TGJ som ledare för specialiseringen och Embracer som partner, finns potentialen att dra nytta av Embracers globala nätverk, spelarkiv och deras intresse för att bygga det regionala ekosystemet för spel.
Förflyttning de två första åren av strategin
Två år in i Värmlands forsknings- och innovationsstrategi har arbetet med att möta utmaningar, behov och möjligheter tagit fart.
Samverkan
Samverkan är kärnan i specialiseringens arbetssätt och avgörande för både den interna utvecklingen och hela branschen. Samarbeten sker regionalt genom branschkluster och akademi, samt nationellt med andra branschorganisationer och arenor för utbildning, innovation och forskning. Samverkan sker också över branschgränser med olika aktörer och discipliner, som informatik, statsvetenskap och datavetenskap vid Karlstads universitet. Särskilt viktiga är partnerskapen med Embracer och Karlstads universitet.
Internationellt samarbetar specialiseringen med Hamar spelutveckling och det norska bolaget Fynd Reality, som använder 3D för att öva krishantering i kommuner bland annat med hjälp av simulatorer. Det finns även samarbeten med spelmiljöer i Storbritannien och övriga Europa. Inom projektet Gamechanger finns ett arbetspaket med fokus på internationalisering, särskilt med Norge, Polen, Baltikum och Storbritannien. Två år in i Värmlands forsknings- och innovationsstrategi har arbetet med att möta utmaningar, behov och möjligheter verkligen tagit fart.
Stärkt spelutvecklingsscen genom projektet Gamechanger
Gamechanger syftar till att öka Värmlands konkurrenskraft och attraktivitet genom att stärka spelutvecklingsscenen och främja spelbranschen. Projektet stöttar entreprenörer, kreatörer och utvecklare inom spelindustrin genom inkubation, acceleration, nätverkande och praktiskt stöd. Genom att bygga ett ekosystem för spelutveckling och att samarbeta med utbildnings- och forskningspartners, skapar projektet förutsättningar för små och medelstora företag att växa och utveckla innovativa spelprodukter och tjänster.
Gamechanger erbjuder mentorer, experter och resurser som hjälper talanger och små spelutvecklingsföretag att ta sina idéer till en kommersiellt gångbar nivå. Målet är att skapa en långsiktig plattform för kontinuerlig tillväxt inom spelindustrin, där Gamechanger fungerar som en bro mellan utbildning och arbetsmarknad. Projektet bidrar även till ett diversifierat näringsliv som är hållbart i fråga om jämlikhet, mångfald och miljö, i linje med Värmlandsstrategin.
Gamechanger har bidragit till ökad kännedom om spelbranschen och Värmland genom kommunikation som når ut till fler än bara värmländska studenter. Utbildningar har gjort Värmland intressant som utbildningsort vilket har skapat ökad uppmärksamhet från intressenter inom regionen, media, politiker, elever och projektet har nått ut till en bredare målgrupp. Det finns ett ökat intresse internationellt för att utbilda sig här. Projektet har skapat nya möjligheter för företag och entreprenörskap i regionen, vilket har lockat personer från andra delar av Sverige. Under 2022-2024 har tre företag flyttat till Värmland.
Vid en utvärdering av Gamechanger framkom att nyckelaktörer som Embracer, Kristinehamns Folkhögskola, Futuregames och Karlstads universitet anser att projektet har lagt grunden för ett hållbart ekosystem för spelutveckling. Gamechanger har fungerat som ett centralt nav för samverkan och kunskapsökning, främjat samarbeten mellan akademi, företag och stödsystem, och skapat en hållbar plattform för att utveckla gemensamma intressen. Genom att locka internationella talanger och samarbeta med stora aktörer som Embracer har projektet stärkt den värmländska spelbranschen.
Forskning pågår
Gamechanger har bidragit till att öka förståelsen för spelbranschen i samhället och identifierat kompetensbehov, vilket har lett till nya utbildningsmöjligheter och företagande. Projektet har haft en positiv inverkan på både utbildning och forskning inom området, samt skapat nya möjligheter för studenter och forskare att utvecklas och bidra till spelbranschen.
Forskning och utbildning vid Karlstads universitet
En viktig strategi och utmaning för den smarta specialiseringen är att etablera forskning inom dataspel och spelifiering vid Karlstads universitet. Även om detta område är i sin linda, finns redan flera kopplingar till universitetet och pågående forskningsprojekt. Samarbeten sker på olika nivåer och över flera discipliner, med målet att hitta nya forskningsfrågor och områden. Akademin för smart specialisering har identifierat relevanta ämnen och forskargrupper och utvecklat mötesplatser och arbetssätt för att öka samverkan över ämnesgränser. Specialiseringen arbetar även för att inrätta en professur inom dataspel/spel, där Karlstads universitet är drivande.
Viktiga aktörer och samarbeten
Vid Karlstads universitet finns flera betydelsefulla aktörer inom dataspel och spelifiering, som Centrum för tjänsteforskning (CTF) och Datavetenskap. Det pågår dialoger kring genusvetenskap, forskning och entreprenörskap, samt bild och konstgestaltning. Relevanta grupperingar inkluderar geomedia, informatik, estetiska och kulturella discipliner, litteraturvetenskap, ekonomi, psykologi, pedagogik och didaktik.
Samarbeten har genomförts med bland annat Västanå Teater kring narrativ speldesign och Finnskogsmuseet i Norge, där svenska och norska spelstudios utvecklar koncept för spelupplevelser som lockar besökare till museet. Andra forskningssamarbeten sker med externa aktörer som RISE, Chalmers och Högskolan i Skövde.
Kompetensförsörjning
De närmaste åren finns ett stort behov av utbildning och vidareutbildning inom Dataspel och spelifiering. Fokus ligger på att utveckla individer och företag genom utbildning av spelutvecklare och entreprenörer samt att accelerera startups och scaleups. Dessutom behövs utbildning kopplad till uppbyggnaden av det nya totalförsvaret.
Nya utbildningar och samarbeten
Utbildningar har etablerats på olika nivåer. Till exempel har Karlstads universitet (Kau) utvecklat kurser som "Berättande i datorspel: en historisk översikt" och "Tillämpad spelprogrammering". Embracer har bidragit till kursen om dataspelens historia genom att tillhandahålla sitt spelarkiv. Dessa utbildningar inkluderar praktikkurser och samarbeten med företag, vilket ger studenterna värdefulla praktiska erfarenheter.
Tvärvetenskapliga samarbeten
Flera discipliner vid Karlstads universitet, som informatik, statsvetenskap och datavetenskap, är involverade i att utveckla kurser och utbildningar inom dataspelsutveckling. En planerad masterutbildning, gemensam för institutionen för språk, litteratur och interkultur, CTF och Datavetenskap, kommer att erbjuda ett brett utbildningsutbud. Genom att koppla samman olika discipliner kan studenter börja med verktygen (som dataspel) och sedan komplettera med exempelvis matematik, vilket ger en tillämpad inlärning. Ett exempel är sommarkursen i tillämpad dataspelsutveckling vid Karlstads universitet, som genomförs tillsammans med The Great Journey.
Den smarta specialiseringen samarbetar med flera discipliner och centrumbildningar vid Karlstads universitet samt med olika utbildningsaktörer, Räddningstjänsten i Karlstads kommun, Karlstads kommun, MSB och andra myndigheter.
Under 2022-24 har fyra YH-utbildningar etablerats: Game Artist, Game Programmer Mobile Platforms, Experience Designer och Project Manager Games and IT. Dessutom finns tre utbildningar på Kristinehamns Folkhögskola: Skapa världar, Indiespelsutvecklare och Fasttrack. På gymnasienivå finns också utbildningar inom dataspel och spelifiering. Till exempel erbjuder Sundsta-Älvkullegymnasiet spelutveckling på teknikprogrammet och Klara Teoretiska Gymnasium har inriktningen Informations- och medieteknik på teknikprogrammet.
Make A Game-projektet
Inom Ung Företagsamhet (UF) finns spelutvecklingsprojektet Make A Game, ett samarbete mellan Embracer Group, Mirage Game Studios och The Great Journey. Läsåret 24/25 genomförs Make A Game för åttonde året i rad och syftar till att ge extra stöd till UF-företag som utvecklar dator- och mobilspel, så att de får mer kunskap och bättre förutsättningar att lyckas.
Kodstugor för barn och unga
För att nå barn och unga anordnar Skaparverkstan vid Karlstads stadsbibliotek återkommande kodstugor i samarbete med Kodcentrum, en ideell aktör. Här får barn och unga gratis introduktion till programmering och digitalt skapande.
Nya kurser och stöd för företagande
The Great Journey har genom projektet Gamechanger ERUF drivit fram nya kurser och utbildningar, som tillämpad spelutveckling och dataspelens historia. Genom samarbeten med folkhögskolor som Molkoms och Kristinehamns folkhögskola har TGJ utvecklat specifika spelprofiler och utbildningar, vilket har ökat yrkesskickligheten och bättre anpassat utbildningarna till branschens behov.
Praktiska erfarenheter och samarbeten
TGJ har inkluderat praktikkurser och samarbeten med företag, vilket ger studenterna värdefulla praktiska erfarenheter och möjlighet att tillämpa sina kunskaper i verkliga projekt. Fokus på praktiska färdigheter har gjort utbildningarna mer relevanta och attraktiva, vilket har lockat fler deltagare och ökat kvaliteten på utbildningarna. Många studenter som går YH-utbildningarna har en fil.kand och söker praktiska färdigheter för att öka sina chanser till framgång i startupbolag.
Flexibilitet och anpassningsförmåga
Vid en utvärdering av projektet framkom att Gamechanger genomsyras av hög flexibilitet och anpassningsförmåga, vilket har bidragit till relevanta och aktuella kursinnehåll inom akademin. Gamechanger har drivits sedan 2023.
Testbäddar
En strategisk inriktning för specialiseringen är att bidra till att Sverige har fler teknikinnovationer inom dataspel och på sikt plattformar och teknisk infrastruktur för spel. En utmaning är att branschen fortfarande är ung med ett litet ekosystem. För att bidra till utveckling av innovationer är testbäddar en viktig del.
RiskLab vid Karlstads universitet
RiskLab är ett nav för Centrum för forskning om samhällsrisker (CSR) vid Karlstads universitet. Det är en arena för kunskaps- och erfarenhetsutbyte inom riskhantering, säkerhet och krishantering. RiskLab erbjuder en plattform för forskning, utveckling och utbildning med syfte att öka förståelsen för risker och förbättra samhällets beredskap inför kriser. Genom att samla experter, forskare och praktiker inom riskhantering strävar RiskLab efter att utveckla metoder och tekniker som hjälper organisationer och samhällsaktörer att identifiera, bedöma och hantera risker mer effektivt.
Projekt och simuleringar
Inom RiskLab bedrivs projekt och simuleringar som syftar till att stärka beredskapen och den praktiska kompetensen hos företag, myndigheter och andra samhällsaktörer. Testbädden använder olika pedagogiska verktyg, metoder och övningar för att väcka intresse, förmedla kunskap och bidra till lärande. Det handlar om olika typer av fysiska spel och rollspel för olika målgrupper.
Samarbeten
Risklab samarbetar även med andra institutioner och forskningscenter, både nationellt och internationellt, för att bidra till den övergripande utvecklingen av risk- och säkerhetsområdet i Värmland och bortom regionen.
Strävan för ökad jämställdhet och inkludering
Spelindustrin är mansdominerad, men det finns en stark strävan efter att öka jämställdheten och inkluderingen. The Great Journey (TGJ) arbetar aktivt med att skapa inkluderande aktiviteter och har lyckats bra med att främja jämställdhet inom projektet. Inom Gamechanger finns initiativ för att öka antalet kvinnliga ledare och nätverk för kvinnor och andra könsminoriteter, samt mentorsnätverk. Strategiarbeten pågår för att stödja kvinnliga spelentreprenörer, i samarbete med Högskolan i Skövde. TGJ har även stöttat företag som utvecklar spel för synskadade.
Det pågår en diskussion om hur spelindustrin har utvecklats och nu erbjuder en bredare palett av roller. Det finns inte bara plats för de som gillar datorer, utan även för människor som tycker om att arbeta med andra. Detta inkluderar designers, projektledare, producenter och programmerare – roller som inte är traditionellt mansdominerade, vilket leder till en mer jämställd bransch.
Samhällssäkerhet
The Great Journey (TGJ) har en nära dialog med Karlstads kommun och deltar i seminarier, workshops och andra aktiviteter kring samhällssäkerhet. Det pågår även diskussioner med Försvarshögskolan om möjliga samarbeten, och även om inget konkret pågår just nu, finns upparbetade relationer och möjligheter.
Digitala tvillingar och spelifierade upplevelser
Det finns dialoger mellan olika företag om att bygga digitala tvillingar och spelifierade upplevelser. Digitaliseringen möjliggör simuleringar kring samhällssäkerhet, med målet att skapa spelbaserade simuleringar för träning. Dessa simuleringar ska koppla samman myndigheter, näringsliv och akademi för att möta deras behov.
RiskLab vid Karlstads universitet
Testbädden RiskLab fokuserar på riskhantering, säkerhet och krishantering. Här erbjuds forskning, utveckling och utbildning för att öka förståelsen för risker och förbättra samhällets beredskap inför kriser.