
I Arvika har feriearbetande ungdomar under vecka 25 tagit fram idéer och förslag till den nya Ungdomscentralen som öppnar i november.
Ungas idéer ska forma Arvikas nya ungdomscentral
Hur ska en ungdomscentral se ut för att verkligen möta ungas behov? Det har en grupp feriearbetande ungdomar i Arvika arbetat intensivt med under en vecka i sommar.
Ungdomarna har tillsammans med ledare från Arvika kommun och Region Värmland deltagit i workshops och kreativa processer för att ta fram idéer och förslag till den nya Ungdomscentralen, som öppnar i november 2026. Resultatet av deras arbete presenteras på en öppen vernissage.
Arbetet är ett gemensamt initiativ i omställningen till god och nära vård, hälsa och omsorg och ett samarbete mellan Region Värmland och Arvika/Eda kommun. Genom kreativa processer har ungas perspektiv fått styra, och deras arbete blir nu en viktig del av utvecklingen av framtidens stöd till unga.
Nära vård i Värmland
Det här är ett exempel på ett arbete som går i linje med nära vård, en nationell omställning som handlar om att flytta vård, hälsa och omsorg närmare invånarna. Det är en nödvändig utveckling för att klara av utmaningen med en förändrad befolkningssammansättning som på sikt innebär att färre personer ska ta hand om fler.
Arbetet drivs tillsammans av Region Värmland och Värmlands 16 kommuner.