Försäkringsmedicin
Bipacksedel sjukskrivning
Här finns samlad och riktad patientinformation om vad det innebär att vara sjukskriven och vad patienten själv kan göra för att må bättre. Bipacksedeln ska underlätta i informationen till patienten och återfinns i Vida.
Bipacksedel sjukskrivning (Vida)
Arbetsgivarinformation vid sjukskrivning
Samlad information och råd till arbetsgivaren som kan underlätta den sjukskrivne medarbetarens återgång i arbete.
SAFOS - videomöten med Försäkringskassan
Under våren 2025 börjar Försäkringskassan successivt att använda den digitala plattformen SAFOS för videomöten istället för Skype.
Det försäkringsmedicinska kunskapsområdet innefattar:
- Medicinsk undersökning och utredning.
- Bedömning av funktionstillstånd och aktivitetsnivå.
- Förebyggande, behandlande och rehabiliterande insatser kopplat till försäkringsmässiga ställningstaganden och hur dessa påverkar individen.
- Utgångspunkten är tvärvetenskaplig kunskap och beprövad erfarenhet samt det ömsesidiga förhållandet mellan sjuklighet, medicin och försäkringssystem.
Definitionen är fastställd av Nationellt Försäkringsmedicinskt Forum (NFF) 2017.

Region Värmland ska enligt det försäkringsmedicinska uppdraget se till att:
- Det försäkringsmedicinska arbetet är en integrerad del av vård och behandling.
- God kvalitet och patientsäkerhet i det försäkringsmedicinska arbetet säkerställs, samt att arbetet följer aktuell kunskapsstyrning inom området.
- Koordineringsinsatser för sjukskrivna patienter erbjuds utifrån behov och ingår då som en del av sjukskrivnings- och rehabiliteringsprocessen (reglerat i lag).
- Utbildning och kompetensutveckling i försäkringsmedicin erbjuds (reglerat i författningar och föreskrifter).
- Försäkringsmedicinska utredningar utförs på beställning av Försäkringskassan (reglerat i lag).
Försäkringsmedicinska bedömningar ingår i ett allmänt medicinskt omhändertagande och ska vid behov erbjudas alla patienter som en del av vård, behandling och rehabilitering. Försäkringsmedicinska bedömningar påverkar både medicinsk kvalitet och patientsäkerhet.
Olika aktörer med olika ansvarsområden
Inom försäkringsmedicin samverkar flera aktörer för att individen ska få rätt stöd och ersättning. Alla aktörer har olika uppdrag, men deras arbete och insatser hänger ihop och påverkar varandra. För att insatserna ska bli effektiva krävs ett individanpassat arbetssätt där den enskilde individens behov och förutsättningar står i centrum. Individen ansvarar själv för att lämna korrekta uppgifter om sin situation och ska också aktivt medverka i sin rehabilitering.

Aktörerna i sjukskrivnings- och rehabiliteringsprocessen
Hälso- och sjukvården
Eftersom rätten till insatser och ersättningar inom det försäkringsmedicinska området alltid vilar på medicinsk grund är hälso- och sjukvårdens bedömningar en central utgångspunkt. I läkarens kliniska försäkringsmedicinska uppdrag ingår bland annat att, med stöd i evidensbaserad diagnostik, fastställa en korrekt diagnos och bedöma vilka konsekvenser diagnosen har för patienten i form av funktionsnedsättning och aktivitetsbegränsning. Läkarens uppdrag omfattar även att bedöma behovet av insatser, ansvara för den medicinska rehabiliteringen samt följa upp den. Vid rehabilitering ska regionen, i samverkan med patienten, upprätta en individuell medicinsk rehabiliteringsplan i enlighet med hälso- och sjukvårdslagen (2017:30, 8 kap. 7 §).
Mer information om de olika aktörernas roller och ansvar
Försäkringskassan
Försäkringskassan administrerar socialförsäkringen och är därmed den myndighet som ansvarar för merparten av de offentliga ersättningarna inom det försäkringsmedicinska området. Myndigheten utreder och bedömer individens rätt till ersättning från socialförsäkringen samt samordnar eventuella rehabiliteringsinsatser. Försäkringskassan har inte något eget ansvar för att genomföra rehabilitering.
Exempel på ersättningar som Försäkringskassan ansvarar för:
- Aktivitetsersättning
- Assistansersättning
- Förebyggande sjukpenning
- Merkostnadsersättning
- Närståendepenning
- Omvårdnadsbidrag
- Sjukersättning
- Sjukpenning
- Tillfällig föräldrapenning
På Försäkringskassans webbplats finns information för dig som arbetar inom hälso- och sjukvården.
- Försäkringskassans webb för hälso- och sjukvård (forsakringskassan.se)
- Försäkringskassans telefonnummer för hälso- och sjukvården: 0771-17 90 00.
Mer information om de olika aktörernas roller och ansvar
Norsk Arbetar- och välfärdsförvaltning, NAV
Om din patient arbetar i Norge kan denne istället ha rätt till ersättning från den norska socialförsäkringen.
Mer information:
- Norsk Arbetar- och välfärdsförvaltning, NAV:s webbplats (nav.no)
- NAV:s telefonnummer för hälso- och sjukvården: +4755 55 33 36
Arbetsgivaren
Arbetsgivaren ansvarar för den arbetslivsinriktade rehabiliteringen inklusive eventuella arbetsanpassningar. Vid behov kan arbetsgivaren ta hjälp av företagshälsovården (FHV) som stöd i arbetet med arbetsanpassningar och insatser för återgång i arbete. Medarbetaren har möjlighet att vända sig till sin fackliga representant för stöd vid behov. Enligt 30 kap. 6 § socialförsäkringsbalken är arbetsgivaren skyldig att ta fram en plan för återgång i arbete om medarbetaren förväntas vara sjukskriven i minst 60 dagar. Planen ska tas fram senast dag 30 i sjukperioden, följas upp löpande och revideras vid behov.
Mer information om de olika aktörernas roller och ansvar
Arbetsförmedlingen
Arbetsförmedlingen ansvarar för den arbetslivsinriktade rehabiliteringen för arbetssökande individer. Arbetsförmedlingen kan även ge stöd vid omställning.
På Arbetsförmedlingens webbplats finns mer information för dig som arbetar inom hälso- och sjukvården.
- Arbetsförmedlingens webb för hälso- och sjukvård (arbetsformedlingen.se/varden)
- Arbetsförmedlingens telefonnummer för hälso- och sjukvården: 0771-71 77 17.
Mer information om de olika aktörernas roller och ansvar
Kommunens socialtjänst
Socialtjänsten ansvarar för att erbjuda sociala rehabiliteringsinsatser. Efter individuell behovsprövning kan socialtjänsten, under vissa förutsättningar, även bevilja ekonomiskt bistånd i form av försörjningsstöd.
Samordnad individuell plan
Om en individ behöver insatser från både hälso- och sjukvården och kommunens socialtjänst ska en samordnad individuell plan, SIP, upprättas. En sådan plan ska upprättas antingen om kommunen eller regionen bedömer att den behövs för att den enskilde ska få sina behov tillgodosedda och om den enskilde samtycker till att den upprättas.
Om samordnad individuell plan (Vårdgivarwebben)
Mer information om de olika aktörernas roller och ansvar