22 28 03 Ur och klockor

Nivå:

2b, 2c

Förskrivare:

Leg. arbetsterapeut
Leg. fysioterapeut/Leg. sjukgymnast
Leg. sjuksköterska

Målgrupp:

Personer med kognitiva funktionsnedsättningar som innebär nedsatt tidsuppfattningsförmåga, uppmärksamhetsförmåga och eller minnesförmåga.

Kriterier:

Aktivitetsbegränsningar som ger stora svårigheter att förstå och beräkna tid.

Mål med hjälpmedlet:

Att ge ökad självständighet avseende att passa och ha kontroll över tid.

Förskrivning av flera:

Grundprincipen är att endast en (1) likvärdig produkt kan förskrivas. Särskilda skäl/funktionella behov kan förekomma som motiverar avvikelser från denna princip.

Övrigt:

Batteribyte bekostas av brukaren.

__________________________________________________________________________________________

Råd i förskrivningsprocessen

Bedömning

  • Bedöm personens kognitiva förmåga med fokus på tidsuppfattningsförmåga, uppmärksamhetsförmåga och eller minnesförmåga. Bedöm även den motoriska förmågan för hantering av hjälpmedlet.
  • Bedöm vilka begränsningar inom aktivitet och delaktighet som personen har utifrån funktionsnedsättningen.
  • Att hämta in information från omgivningen om brukarens styrkor och svårigheter är särskilt viktigt.
  • Överväg först om personen kan klara aktiviteten med ett tydligt, konkret och anpassat förhållningssätt och eller med rutiner och strategier anpassade för personen och eller produkter i allmän handel. Om detta inte är tillräckligt komplettera med lämpligt hjälpmedel. Börja med ett "enklare" hjälpmedel.
  • Ta reda på om personen behöver stöd med användandet av hjälpmedlet i vardagen.
  • Det kan handla om ett långsiktigt motivationsarbete där personen kan ha svårt med förändringar, att se helheten och att förstå syftet med hjälpmedlet.

Utprovning

Tänk på:

  • Behöver personen ett visuellt eller auditivt hjälpmedel eller både och?
  • Vilket fungerar bäst larm eller vibration?
  • Behöver hjälpmedlet vara bärbart?
  • Behöver hjälpmedlet användas på flera ställen?
  • Bör hjälpmedlet vara så diskret som möjligt?
  • Vid behov utses person eller personer i närmiljön som ansvarar för stödet i vardagen. Informera dessa och eventuellt andra viktiga personer om hjälpmedlets funktioner.
  • Börja inlärningen i en konkret situation där brukaren är motiverad att använda hjälpmedlet.
  • Utarbeta rutiner för hur man handhar hjälpmedlet till exempel ladda och byta batterier, ändra inställningar.
  • Inlärningsprocessen kan vara lång och det kan vara energikrävande med förändringar.
  • Planera in uppföljning av nya rutiner, metod och omfattning.
  • Observera att här finns en del hjälpmedel som är konsumentprodukt! Förbindelse som finns i handboken rekommenderas då patientsäkerhetslagen inte gäller.

För sortiment se bassortiment/kognitionshjälpmedel alternativt webSesam/sortimentskatalog

Uppföljning

Uppföljning ska göras inom lämpligt tidsintervall och med den regelbundenhet som krävs utifrån individens funktionsnedsättning, de omgivningsfaktorer som påverkar användandet av hjälpmedlet samt den riskanalys som gjorts i samband med förskrivning.

Klargörande vem som har uppföljningsansvaret är viktigt, men kan vara särskilt viktigt då personen har stödpersonal i sin omgivning.

Sidan uppdaterad