24 13 03 Kabelanslutna fjärrkontroller
som kognitivt hjälpmedel
Nivå:
2b, 2c
Förskrivare:
Leg. arbetsterapeut
Leg. fysioterapeut/Leg. sjukgymnast
Målgrupp:
Personer med kognitiva funktionsnedsättningar som innebär nedsatt abstraktions-, perceptions- och inlärnings- och minnesförmåga.
Kriterier:
Aktivitetsbegränsningar och eller delaktighetsinskränkningar som innebär stora svårigheter att planera uppgifter stegvis, genomföra, avsluta och upprätthålla aktiviteter som till exempel att styra och använda teknik i hemmiljön.
Mål med hjälpmedlet:
Att ge ökad självständighet och delaktighet i vardagliga aktiviteter avseende omgivningskontroll.
Förskrivning av flera:
Grundprincipen är att endast en (1) likvärdig produkt kan förskrivas. Särskilda skäl/funktionella behov kan förekomma som motiverar avvikelser från denna princip.
Övrigt:
Batteribyte bekostas av brukaren.
___________________________________________________________________________________________
Råd i förskrivningsprocessen
Bedömning
- Bedöm personens kognitiva förmåga med fokus på abstraktions-, perceptions- och inlärnings- och minnesförmåga. Bedöm även den motoriska förmågan för hantering av hjälpmedlet.
- Bedöm vilka begränsningar inom aktivitet och delaktighet som personen har utifrån funktionsnedsättningen.
- Att hämta in information från omgivningen om personens styrkor och svårigheter är särskilt viktigt.
- Överväg först om personen kan klara aktiviteten med det som finns i omgivningen och eller produkter i allmän handel.
- Ta reda på om personen behöver stöd med användandet av hjälpmedlet i vardagen.
Utprovning
- Vid behov utses person eller personer i närmiljön som ansvarar för stödet i vardagen. Informera dessa och eventuellt andra viktiga personer om hjälpmedlets funktioner.
- Börja inlärningen i en konkret situation där personen är motiverad att använda hjälpmedlet.
- Utarbeta rutiner för hur man handhar hjälpmedlet till exempel ladda och byta batterier, ändra inställningar.
- Inlärningsprocessen kan vara lång och det kan vara energikrävande med förändringar.
För sortiment se Bassortiment/kognitionshjälpmedel alternativt Visma webSesam/sortimentskatalog
Uppföljning
Klargörande vem som har uppföljningsansvaret är viktigt men kan vara särskilt viktigt då personen har stödpersonal i sin omgivning.
Uppföljning ska göras inom lämpligt tidsintervall och med den regelbundenhet som krävs utifrån individens funktionsnedsättning, de omgivningsfaktorer som påverkar användandet av hjälpmedlet samt den riskanalys som gjorts i samband med förskrivning.