Medverkande Dynamisk trafik 2025
Varmt välkommen till Värmlandstrafiks konferens Dynamisk trafik, den 4–5 november! Här hittar du medverkande under konferensen, listan uppdateras.

Per Kristensson är professor på Karlstads universitet – där ansvarar han för ett av världens ledande forskningscentra inom tjänster, innovation och kunddriven utveckling. Hans forskning handlar om hur vi skapar förändring som faktiskt fungerar – med kunden, medarbetaren och verkligheten i fokus. Per har varit gästprofessor i bland annat USA, Norge och Finland, sitter i flera styrelser och är en uppskattad föreläsare med en förmåga att göra det komplexa begripligt – och det begripliga inspirerande.

Elsa Ardfors är hållbarhetsstrateg och affärsutvecklare på Hello Future. Med en bakgrund som civilingenjör i bioteknik drivs hon av ett starkt intresse för hur stora system påverkar små detaljer – och hur små förändringar kan få stora effekter. Hon har arbetat inom akademi, näringsliv och offentlig sektor och har samlat bred erfarenhet av att förankra hållbarhet i både strategi och praktik. På konferensen delar Elsa med sig av konkreta insikter från att leda förändringsarbete, omsätta idéer till handling och ta pilotprojekt hela vägen till ordinarie verksamhet.

Charlotte Wäreborn Schultz företräder medlemsorganisationen Resenärena som har sitt syfte att driva konsumentfrågor för kollektivtrafikens konsumenter. Organisationen lyfter resenärsperspektivet och försöker förenkla för de som använder kollektivtrafik. Charlotte har tidigare arbetat med persontransportfrågor i olika roller, bland annat som vd för Svensk Kollektivtrafik och utvecklingsbolaget X2AB. Hon har även varit ledamot i Trafikverkets styrelse respektive Statens Väg- och transportforskningsinstitutet, VTI. Idag är Charlotte vd för stiftelsen Compare som är en oberoende plattform för innovation med syfte att accelerera hållbar samhällsomställning med stöd av tech.

Camilla Ståhl är projektledare på Västtrafik inom innovation och ny mobilitet, där hon driver projekt som utforskar framtidens mobilitet. Just nu är hon projektledare för Buss on Demand – Västtrafiks tester av dynamisk trafik i Kinna/Skene/Örby och Ulricehamn. Utöver detta arbetar hon med andra utforskande initiativ, bland annat inom delad mikromobilitet, med målet att utveckla hållbara och smarta reselösningar för framtiden.

Bhavana Vaddadi är postdoktoral forskare vid Integrated Transport Research Lab (ITRL), Kungliga Tekniska Högskolan (KTH). Hennes arbete fokuserar på innovationer inom urbana och rurala mobilitetssystem, baserat på erfarenheter från Indien, Nederländerna och Sverige. Hon har en doktorsexamen från KTH, där hon studerade systemnivåeffekterna av Mobility as a Service (MaaS) i samarbete med industripartners som Scania och Ericsson. Hennes forskning omfattar policyinterventioner, användarperspektiv och designinnovationer inom hållbar mobilitet, med aktuella projekt om digitalisering av gods, mikromobilitetsnav, sociala robotar i autonom transport, MaaS och inkluderande on-demand kollektivtrafik.

Jan Persson, docent i Datavetenskap vid Malmö universitet. Jan är en av forskningsledarna vid K2 (Nationellt kunskapscentrum för kollektiv mobilitet) och bedriver forskning inom analys och simulering av on-demand kollektivtrafik samt inom maskinlärande system för analys av sensordata och för kontextmedvetna system såsom reseplanerare. Jan leder också ett projekt om policys för kollektivtrafik on-demand.

Kamilla Danielsson är utvecklingschef i Sjöbo kommun och har ansvaret för utvecklingsfrågor inom mobilitet men också inom digitalisering, kommunikation och näringsliv. Hon har erfarenhet av de olika projekt som bedrivits inom mobilitet i kommunen men också av den pågående piloten, Skåneflex, som är ett on-demand-koncept.

Eva-Lena Eriksson är doktorand på Linköpings universitet och K2. Hennes forskning fokuserar på utspridning av resandeefterfrågan med kollektivtrafik under rusningstid med syfte att minska driftskostnaderna. Hon är även del i K2:s Policylabb för kollektivtrafik on-demand där hon har gjort en kartläggning av efterfrågestyrda kollektivtrafiktjänster i Europa.

Hanna Hasselqvist, RISE, forskar om sociala aspekter på energiomställningen och använder designmetoder för att förstå beteendemönster kopplat till mobilitet och energianvändning. Detta inkluderar även att undersöka hur befintliga produkter och tjänster används och kan utformas för att bättre stödja hållbara beteenden och att utforska möjliga framtida lösningar. Hon har t.ex. studerat alternativa lösningar för barnfamiljer som testat att leva utan bil i ett år och studerat äldres perspektiv på den dynamiska kollektivtrafiktjänsten X-linjen i Säffle och hur X-linjen kan anpassas efter deras behov.

Lars E. Olsson är professor i psykologi vid Karlstads universitet. Han bedriver tvärvetenskaplig forskning med ett särskilt fokus på betydelsen av psykologiska mekanismer vid vardagsresande. Hans forskning har lagt grunden för flera högt uppmärksammade och citerade publikationer, och rankas av Stanford som en av världens ”Top 2% scientist” inom mobilitetsforskning. I denna forskning har betydelsen av upplevelser, upplevd tillgänglighet, autonomi och livskvalitet kartlagts och studerats i olika kontexter och bland olika grupper av människor runt om i välden. Under de senaste åren har ett särskilt fokus varit på efterfrågestyrd kollektivtrafik.”

Mattias Berg är Trafikdirektör på Region Värmland med 35 års erfarenhet inom Kollektivtrafik. Han har 15 års bakgrund inom tågtrafik bland annat som Trafikledare på tågledningscentralen i Hallsberg men också som produktionsplanerare och platschef på SJ. Därefter planeringschef och sedermera chef på Karlstadsbuss och sedan 2020 Trafikdirektör på Värmlandstrafik.

Lena Thorin är biträdande trafikdirektör på Värmlandstrafik (Region Värmland) med 15 års erfarenhet av kollektivtrafik. Lena drivs av att göra skillnad för medborgaren. Hon har under lång tid arbetat med innovation och regional utveckling både i offentlig sektor och som egen företagare. På Värmlandstrafik arbetar hon för ett modigt ledarskap och att skapa en kultur där medarbetarnas drivkrafter och kompetens leder till nya smarta mobilitetslösningar för värmlänningen.

David Widlund är marknadschef för varumärket Värmlandstrafik på Region Värmland. Har 16 års erfarenhet av att jobba med kommunikation, konceptutveckling, varumärkesbyggande och förändringsarbete inom kollektivtrafiken.

Markus Bergman är trafikchef för den regionala busstrafiken på Värmlandstrafik med 28 års erfarenhet av kollektivtrafik. Arbetar med utveckling av kollektivtrafiken och med X-linjetrafiken i Värmland.

Catarina Lahti är moderator och projektledare för konferensen Dynamisk trafik. I sitt företag calah AB arbetar hon även med processledning och coachning. Catarina brinner för lärande, särskilt det kollektiva lärandet där människor bjussigt delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter. Tillsammans kommer vi längre och har roligt på vägen!