Gemensamt läsande och berätta text

Gemensam läsning – första steget – och berätta text – andra steget – där textarbetet mynnar ut i adaptationen i form av ljuddrama eller rörelser på golvet.
Beskrivning
I båda fallen är processen och rummet där det sker viktigast och inte det färdiga resultatet, det ska vara upplevelsen av att tala om en händelse eller att läsa högt, lekfullt och utan krav på resultat.
- I första steget sker en gemensam högläsning av texter med fria samtal efteråt, utan krav på deltagande.
- Under processens andra steg använder Christofer grundläggande övningar i skådespeleri, rytm, röst och gestaltning. Han introducerar enkla dramaturgiska begrepp för att ge deltagarna verktyg att strukturera sina berättelser. Vi arbetar dels mot ljudproduktion i forma av podd med atmosfäriska ljud, dels mot rörelsebaserade former, utan repliker.
- Deltagarna får antingen arbeta med texter de själva valt, också låttexter, eller så använder vi i förväg utvalda texter.
Genom att få äga en berättelse och samtidigt arbeta konstnärligt med den skapas en bro mellan det lästa och det upplevda.
Dramatiskt återberättande, särskilt i podd- eller scenform, är en effektiv metod för att öka läsförståelse, kreativitet och självförtroende hos deltagare med svag relation till text.
Inriktning
Litteratur, Teater.
Målgrupp
Bibliotek, Företag, Skola, Anpassad skola.
Åldersgrupp
Gymnasium (16-19 år), Vuxna, Familj, Årskurs 1-3 (7-9 år), Förskoleklass (6 år), Årskurs 7-9 (13-15 år), Årskurs 4-6 (10-12 år).
Språk
Svenska.
Kostnad (inkl. moms)
3 000-5 000 kronor beroende på upplägg.
Maximalt publikantal
20
Kommun
Arvika, Eda, Filipstad, Forshaga, Grums, Hagfors, Hammarö, Karlstad, Kil, Kristinehamn, Munkfors, Säffle, Storfors, Sunne, Torsby, Årjäng.
Presentation
Christofer Bocker är verksam som dramatiker och har en Master of Fine Arts från Stockholms Konstnärliga högskola). Genomgående i Bockers konstnärliga verksamhet är utforskandet av det främmande, den Andre, samt att undersöka i vilken mån vi förstår att det främmande i lika stor utsträckning finns inom oss själva. Han har arbetat deltagande kreativa processer med barn och unga i framförallt Värmland och Västra Götaland sedan 2009.