Till startsidan
Start /Kulturaktiviteter /Vi bygger något, ett hus/en värld, ett samhälle/en dröm tillsammans

Vi bygger något, ett hus/en värld, ett samhälle/en dröm tillsammans

Färgade papper på ett golv med trådar mellan.

Konstnären och pedagogen Helene Karlsson erbjuder en aktivitet som vänder sig till skolbarn.

Beskrivning

Vad

  • Vi bygger eller ritar en karta utifrån var vi bor och hur vi förhåller oss till varandra. Vi övar på symboler och övar motorik.
  • Vi tecknar med våra egna kroppar i stadsrummet för att förstå kartor, skala och bilder som representation och vi övar på skalor och teckning och vardagens koreografi.
  • Vi bygger vår drömvärld, och berättar med tredimensionellt skapande.

Hur

Vi använder oss av våra egna kroppar i rummet, vi klipper en form som representerar vårt hus, och vi markerar rörelse och förhållande till varandra med hjälp av olika färger på eltejp, vi använder digitala hjälpmedel för att förstå kartbilder, skala och rörelse i närmiljön, vi arbetar tredimensionellt med återbrukat material och kan då också få in samtal om hållbarhet och återbruk.

Del ett: Kartor, kroppar.
Del två: Vi bygger vår drömvärld.

Varför

Läroplanen för förskolan, barnkonventionen samt politikområdet gestaltad livsmiljö.

Klippt ur läroplanen:
"Lek kan också utmana och stimulera barnens motorik, kommunikation, samarbete och problemlösning samt förmåga att tänka i bilder och symboler. Därför är det viktigt att ge barnen tid, rum och ro att hitta på lekar, experimentera och uppleva."

Klippt från Boverkets webbplats:

"En grundprincip i barnkonventionen är barns rätt att uttrycka sina åsikter och, med hänsyn till barnets ålder och mognad, få dem beaktade i alla frågor som berör dem. (Artikel 12.) Barn och unga har stor kunskap om miljöerna där de brukar vistas och vet vad det är som gör att dessa miljöer fungerar."

Helene har valt ut dessa mål och riktlinjer läroplanen:

  • Ett växande ansvar och intresse för hållbar utveckling och att aktivt delta i samhället.
  • Förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap.
  • Skapa förutsättningar för barnen att lära känna sin närmiljö och de samhällsfunktioner som har betydelse för det dagliga livet samt att ta del av det lokala kulturlivet.

Inriktning

Bild, form och fri konst.

Målgrupp

Anpassad skola, Förskola, Skola.

Åldersgrupp

0-5 år, Förskoleklass (6 år), Årskurs 1-3 (7-9 år), Årskurs 4-6 (10-12 år), Årskurs 7-9 (13-15 år), Gymnasium (16-19 år).

Språk

Svenska.

Kostnad (inkl. moms)

2 500 kronor/timme. Workshopen bygger på att vi ses vid två tillfällen. Första tillfället minst en timme, andra tillfället minst två timmar. Det går också att dela upp det och välja bara del ett eller två (se ovan under Hur) .

Ej tidsbundet.

Maximalt publikantal

15 barn eller ungdomar.

Tekniska specifikationer

Oöm lokal.

Kommun

Arvika, Eda, Filipstad, Forshaga, Grums, Hagfors, Hammarö, Karlstad, Kil, Kristinehamn, Munkfors, Storfors, Sunne, Säffle, Torsby, Årjäng.

Presentation

Helene Karlssons konstnärskap handlar om att se och synliggöra det som inte får så stor uppmärksamhet. Hon använder sig av den teknik som hon tycker passar bäst för det hon vill berätta om för tillfället. Teckning, installationer eller performance.

Utgångspunkt är måleri kombinerat med ett outsinligt intresse att undersöka sig själv i förhållande till andra i vår samtid.

Helene arbetar oftast i konstnärliga samarbeten och är en av konstnärerna i konstgruppen OTALT. Med hjälp av 365 virkade dukar har hon byggt en skog av handarbete och i OTALTs performance "4 Kvinnor, 100 statister, 36 m2 handarbete” var det lapptäcket som teknik och uttryck som var betydelsebärare av traditionellt kvinnohandarbete.

Helene drivs av sin nyfikenhet och behov att möta andra människor i dialog.

Sidan uppdaterad

Hjälpte sidan dig?