Till startsidan
Start /Nyhetsarkiv /En ny era för besöksnäringen i Värmland

Visit Värmland är nu ett regionägt bolag med kontor på Norra strandgatan i Karlstad. Nicklas Wikman, Cajsa Jansson och Sanna Kvicklund berättar om hur de jobbar för att stärka besöksnäringen i länet.

En ny era för besöksnäringen i Värmland

På Norra Strandgatan i centrala Karlstad sitter tolv personer som arbetar med att sätta Värmland på kartan. Det nybildade regionala bolaget Visit Värmland har som uppdrag att främja besöksnäringen och visa på att Värmland är en attraktiv region att besöka.

Vi åkte dit för att lära känna några av medarbetarna lite bättre. På frågan hur en typisk dag ser ut så skrattar de lite och berättar att en sådan dag finns inte.

– Det låter som en kliché, men det är verkligen så att ingen dag är den andra lik. Vi är ute mycket bland företag och andra organisationer, men vi har även mycket samarbeten med andra regioner både nationellt och internationellt. Mycket handlar om att utbyta erfarenheter, dela insikter och kunskap för att använda på hemmaplan och stärka besöksnäringen i Värmland, säger Cajsa Jansson, projekt- och processkoordinator.

Hon berättar också om fördelarna med att vara en liten organisation.

– Det gör att vi har koll på varandras uppdrag och kan stötta och hjälpa varandra.

Ägt av Region Värmland

Visit Värmland är sedan den 1 juli ett eget aktiebolag, ägt av Region Värmland, med en politisk styrelse.

– Den nya organisationen gör att vi kan arbeta närmare de politiska besluten och bidra mer effektivt till lokalsamhället, eftersom vi nu har möjlighet att arbeta både för och med hela besöksnäringen i Värmland. I och med ett regionalt bolag kommer vi även närmare den regionala utvecklingen, med varumärkesarbete, etableringar och mycket mer, säger Niclas Wikman, verksamhetsansvarig.

(Vill du veta mer kika in på visitvarmland.com/corporate)

– Det innebär att vi har kontakt med fler företag och organisationer än tidigare och att vi också kan erbjuda en än bredare palett av upplevelser och aktiviteter, säger Cajsa.

Stark destination

Målet för Visit Värmland är att göra Värmland till en stark destination. Här ska man vilja leva, verka, bo och besöka. En viktig pusselbit för att komma dit är marknadsföring. Sanna Kvicklund är en av bolagets kommunikatörer och hon berättar om arbetet med sociala medier och webbplatsen som är navet i allt de gör.

– Men vi behöver också vara modiga och göra kampanjer som sticker ut. I år gjorde vi bland annat en stor satsning som vi kallade för Kärlekskampanjen. Den gick ut på att matcha användarna med värmländska besöksmål, en liten flirt kopplat till datingprogram samtidigt som man får inspiration till sin nästa resa. Där kunde vi lyfta många företag och bredden som vi har på ett lite annorlunda sett. Det blev en lyckad kampanj som fick stor spridning och som även uppmärksammades av media, säger Sanna.

Värmlands Turismpris fyller 30 år

En av årets stora händelser är Besöksnäringsdagarna som går av stapeln i november. Där delas Värmlands Turismpris ut som i år dessutom fyller 30 år.

– Det är ett sätt att uppmärksamma aktörer som bidragit till att utveckla den värmländska besöksnäringen på ett innovativt och nytänkande sätt. Vinnaren blir sedan Värmlands bidrag till det Stora turismpriset som delas ut av Tillväxtverket i Stockholm, berättar Niclas.

3 hösttips från Visit Värmland

Sidan uppdaterad

Hjälpte sidan dig?