Regionråden: ”Förslaget en besvikelse för Värmland”
Trafikverkets förslag till nationell infrastrukturplan är en besvikelse. Det slår regionråden Erik Evestam (C) och Stina Höök (M) fast, efter att planen presenterades idag.
– Vi hade hoppats på fler och större satsningar, för Värmlands och Sveriges skull, säger Erik Evestam.
På tisdagen presenterade Trafikverket sitt förslag till nationell plan för transportinfrastruktur. Planen pekar ut satsningar för perioden 2026 – 2037, med en budget på 1 171 miljarder kronor.
För Värmlands del fanns hopp om flera viktiga investeringar för att förbättra både väg och järnväg, samt trygga Vänersjöfarten. Men vid en första bedömning är förslaget från Trafikverket en besvikelse. Bland annat finns ett stort behov av förstärkning i form av dubbelspår på Värmlandsbanan, mellan Kristinehamn och Kil, men något sådant förslag finns inte i planen. Däremot föreslår Trafikverket mötesspår längre västerut på Värmlandsbanan, mellan Kil och Charlottenberg.
Dubbelspår behövs
– Det är såklart ett fall framåt, det förstärker kapaciteten i ett kort perspektiv. Men satsningarna på Värmlandsbanan är trots det otillräckliga, dubbelspår är en investering som verkligen behövs. Det här är Sveriges hårdast belastade enkelspår, och en ordentlig förstärkning skulle ge nytta för många. Det skulle förbättra möjligheterna till robust tågtrafik längs hela stråket mellan Oslo och Stockholm och det är inte bara vi vanliga resenärer och näringslivets transporter som behöver det, för totalförsvaret skulle dubbelspår innebära en väldigt viktig förstärkning också, säger Erik Evestam, ordförande i regionala utvecklingsnämnden.
Trafikverket föreslår också mötesspår på Norge-Vänerbanan, på sträckan Kil - Skälebol, även det en positiv satsning. Men samtidigt plockas viktiga vägsatsningar från tidigare nationell plan bort. Både åtgärder på E 18 mellan Årjäng och Töcksfors, och på E 45 mellan Säffle och Hammar försvinner ur planen för att frigöra pengar till andra satsningar.
– När totalt tio satsningar plockas bort, är det orimligt att två av dem finns här i Värmland. Dessutom på vägar som både är otroligt viktiga ur ett totalförsvarsperspektiv och som används och slits av så många fler än bara oss i Värmland, säger Stina Höök, regionala utvecklingsnämndens vice ordförande.
Enighet i Värmland
Region Värmland har under lång tid även lyft slussarna i Trollhättan som prioriterade satsningar, eftersom åtgärder där är nödvändiga för att kunna bibehålla Vänersjöfarten. De ligger kvar i Trafikverkets förslag.
– Det är mycket positivt och där behöver vi verkligen se beslut från regeringen om att gå vidare, slussarna är utdömda till år 2030 och bygget av de nya måste komma i gång. Det handlar om att vi ska kunna fortsätta frakta gods från våra industrier över Vänern och ut i världen, att avlasta järnvägen och att se transportsystemet som en helhet, även i beredskapssyfte, säger Erik Evestam.
Nu ska Trafikverkets förslag ut på remiss, bland annat till Region Värmland. Därefter är det regeringen som beslutar om hur den slutgiltiga nationella planen kommer att se ut. Besked om det väntas under våren.
– Till dess kommer vi förstås att göra vårt bästa för att förklara och visa på nyttan med större satsningar på nationell infrastruktur i Värmland. Vi är starkt eniga här i länet och vi är många som nu behöver kavla upp ärmarna för att regeringsbeslutet ska bli bättre än dagens förslag, säger Stina Höök.
Värmlands fem prioriteringar
- Förstärkt drift och underhåll.
- Kapacitetsförstärkningar på Värmlandsbanan, med fokus på dubbelspår Kil – Karlstad – Kristinehamn.
- Nya slussar mellan Vänern och Göta älv.
- Förbättringar på E45 och järnvägen Norge-Vänerbanan.
- Mötesseparera E 18 mellan Valnäs och Töcksfors.