Resultat och effekter

Digital hälsoinnovation
Inledning
Värmland står inför ökande hälsoutmaningar med fler folksjukdomar och ojämlik vård. Digital hälsa erbjuder nya möjligheter att effektivisera vården, förbättra förebyggande insatser och stärka individens välmående genom teknik som kopplar samman aktörer och delar data. Digitaliseringen kan tillämpas på många områden – från virtuell skola och psykologiskt stöd till tidig sjukdomsdetektering och självhjälp för bättre hälsa.
%20Digital%20h%C3%A4lsoinnovation.png)
Digital teknik kan binda samman olika organisationers arbete med hälsa genom att dela data och sjukdomshistorik, samt underlätta myndighetskontakter, vilket skapar effektivitet i situationer som idag ofta upplevs som stuprör. Digital hälsa handlar om att öka fokus på människors välmående och har potential att förbättra individens hälsa samt minska hälso- och sjukvårdskostnaderna avsevärt. Det finns stora möjligheter i samarbetet mellan offentlig sektor, näringsliv och akademi för att utveckla nya lösningar. Den globala marknaden för digital hälsa växer snabbt och erbjuder möjligheter till nya jobb och regional tillväxt, där Värmland har potential att bli en ledande aktör.
Satsningen på smart specialisering inom Digital hälsoinnovation syftar till att fler ska kunna leva hälsosammare liv och för att vi ska kunna klara de samhällsutmaningar kopplat till hälsa som ligger framför oss. Värmland har unika förutsättningar för att utveckla framtidens digitala hälsotjänster och kan därigenom attrahera de bästa medarbetarna, företagen och forskarna.
Denna specialisering drivs främst genom vinnväxtinitiativet DigitalWell Arena (DWA), som är centralt för Värmlands smarta specialisering. DWA finansieras av Region Värmland, Karlstads universitet och Vinnova via VINNVÄXT-programmet.
DWA fungerar som en plattform där offentlig sektor, näringsliv, akademi och civilsamhälle samarbetar för att utveckla och implementera digitala lösningar som förbättrar hälsa och välmående. Målet är att göra Värmland till en attraktiv region för innovation inom digital hälsa och bidra till ett hållbart och smart samhälle där teknologiska lösningar stärker individens hälsa och självständighet. Genom DWA skapas förutsättningar för nya affärsmodeller, forskning och entreprenörskap som kan leda till både regional tillväxt och förbättrad livskvalitet.
Vision
Ett hållbart Värmland som förändrar världen genom att vara ledande i att driva hälsoinnovation tillsammans.
Utmaningar, behov och möjligheter
Specialiseringen står inför flera utmaningar och behov, men det finns också många möjligheter. Användningen av data och digital teknik för att skapa värde är begränsad, och offentlig sektor behöver öka takten i att implementera innovativa lösningar, använda data säkert och främja samverkan. Förmågan att samarbeta för att lösa komplexa utmaningar inom hälsa och välfärd är låg, vilket gör att interaktionen mellan offentlig sektor, civilsamhället och företag måste öka för att säkerställa att digitala hälsotjänster möter användarnas behov. Tech-scenen och start-up scenen i Värmland är relativt omogen och saknar kraft jämfört med regionens starka tradition inom skogsbranschen.
En annan utmaning för företag är att utveckla och kommersialisera hållbara digitala hälsotjänster. Det finns ett stort behov av att stärka förmågan att förstå och möta offentlig sektors behov. Dessutom är kunskapen och den digitala mognaden inom hälsoinnovation låg. För att öka tryggheten och synliggöra värde och kvalitet behövs både kompetenshöjande insatser och metodstöd.
I den smarta specialiseringen har några nyckelområden identifierats som kritiska för att hantera utmaningarna.
Efterfrågan som innovationskraft
Man kan adressera både utbud och efterfrågan med innovationspolicy. Policys för utbudssidan fokuserar på att effektivisera marknader och industrier, medan policys för efterfrågesidan syftar till att öka efterfrågan på nya innovationer, förbättra möjligheterna att ta till sig innovationer och göra det lättare att uttrycka behov, så att innovationer sprids snabbare.
Den offentliga sektorn, och den offentliga efterfrågan, har en enorm potential att driva innovation och omställning. Offentlig upphandling utgör 14 procent av hela EU:s BNP2 och närmare 900 miljarder årligen bara i Sverige3. Som jämförelse är Vinnovas totala budget omkring 3,7 miljarder år 20244. Om 1 procent av de medel som vi upphandlar för i Sverige varje år skulle verka innovationsdrivande skulle det motsvara mer än dubbelt så mycket som Vinnovas totalbudget. När det handlar om digital hälsoinnovation, vilket är DigitalWell Arenas ryggrad, så blir den offentliga sektorns marknadsvillkor en central del av aktörernas livsmiljö. De marknadsvillkoren består av exempelvis av LOU/LUF5, men även av andra regelverk och policys som påverkar villkoren för vilka tjänster och produkter som får köpas in och användas, exempelvis evidenskrav och Förordningen om medicintekniska produkter (MDR).
I DWA har en insikt växt fram kring att man traditionellt sett i innovationsprojekt där offentliga aktörer ingår, i för liten grad tagit hänsyn till marknadsvillkoren för att göra affärer i offentlig sektor. Detta är en förklaring till att många projekt inte har fått önskad effekt, exempelvis inte implementerats eller inte skalat i tillräcklig omfattning.
Gemensamma standarder och krav
En central aspekt för att effektivisera innovationsarbetet är att skapa standarder – om det finns gemensamma standarder på en marknad så behöver inte entreprenören själv utforska varje kunds egna krav. Effektiviteten ökar även när interoperabiliteten ökar också – en lösning utvecklad för en kund kan enkelt spridas till andra utan att behöva anpassas och byggas om för att uppfylla andra krav. DigitalWell Arenas identifiering av bristen på gemensamma standarder och ramverk för kvalitetssäkring för digitala hälsoinnovationer ligger till grund för ett av de centrala fokusområdena.
Mobilisering av aktörer
Specialiseringen har genom DigitalWell Arena utvecklats från ett partnerskap till att bygga communities, vilket har breddat deltagandet. I slutet av 2023 hade DigitalWell Arena mobiliserat över 800 entreprenörer, större företag, investerare, akademiska nätverk och offentliga organisationer från Värmland, övriga Sverige och internationellt. Tillsammans bidrar de till tillväxt och stärkt hälsa för individen.
Tillväxten av de olika aktörsgrupperna kan kopplas till viktiga aktiviteter och fokusområden längs DigitalWell Arenas resa. Till exempel är antalet startups ett resultat av det tidiga fokuset på att stödja startups med kunskap om att utveckla tjänster för hälsa, snarare än att initiativet skulle utveckla tjänster på egen hand. Det breda internationella investerarnätverket har attraherats i samband med utvecklingen av acceleratorn DigitalWell Ventures, som fokuserar på kommersialisering. Deltagande och samarbete är ett resultat av fokus på kunskapsspridning genom utbildningar för att öka digital mognad, samt test och kvalitetssäkring och upphandling.
DigitalWell Arena
DWA är ett Vinnväxt-initiativ som startade 2019 och har en tioårig resa för att utveckla nya produkter och tjänster, stärka innovationsförmågan och förbättra samhällsfunktioner. DWA är ett ekosystem för användardriven innovation av digitala hälsotjänster som också möjliggör ekonomisk tillväxt. Den offentliga sektorn har insett möjligheterna med digitalisering – att öka tillgängligheten inom välfärden samtidigt som hög kvalitet och kostnadseffektiva lösningar levereras. Morgondagens innovativa tjänster måste därför utformas utifrån verkliga användarbehov i verkliga miljöer. För att möjliggöra denna transformation behövs en långsiktig satsning som samlar offentlig sektor, ICT-företag, forskning och användare på en gemensam plattform.
Inom DWA bedrivs utveckling inom vård som tjänst och nya strukturer skapas för att driva tjänsteinnovation inom offentlig sektor. Strategin bygger på att göra den offentliga sektorn till en aktiv innovationsdrivare som skapar ökad tillväxt inom näringslivet. En central del av strategin är att nyttja den unika spetskompetensen i Karlstadsregionen – framstående forskningsområden inom tjänstedesign, tjänsteinnovation och datasäkerhet – och kombinera detta med förnyad förändringsledning inom offentlig sektor.
Förutom att påskynda utvecklingen av nya produkter och tjänster för att möta behoven i offentlig sektor, arbetar DWA med att stärka offentlig sektors innovationsförmåga och anpassa systemramverk (inklusive nya processer för kvalitetsgranskning av hälsoappar och offentlig upphandling). DWA engagerar offentliga organisationer (som ägare av utmaningar), företag, investerare och digitala infrastrukturaktörer (lösningsaktörer) samt aktörer med ansvar för kvalitet, reglering och upphandling.
DHINO – Digital hälsoinnovation
Med forskningsprojektet DHINO, Digital hälsoinnovation, tar Karlstads universitet och Region Värmland sig an utmaningen att öka digitaliseringen i hälso- och vårdsektorn. DHINO, en del av DWA, har som mål att bidra till visionen "Ett hållbart Värmland som förändrar världen genom att vara ledande i att driva hälsoinnovation tillsammans". Forskningsprojektet ska skapa och tillgängliggöra forskning i världsklass med tydlig nytta för regioner, kommuner och invånare. Sju forskargrupper vid Karlstads universitet samarbetar med offentliga och privata aktörer för att lösa problem ur olika perspektiv.
Arbetet inom DHINO kretsar kring forskning och samverkan inom de tre hälsoarenorna:
- Sakernas internet (Internet of Things - IoT) och hälsa
- Äldre/Samsjuklighet och medskapande av hälsa
- Datadriven innovation
Samverkansaktiviteterna inom DHINO syftar till att säkerställa att forskningen är behovsdriven och överensstämmer med de behov som identifierats inom innovationsekosystemet runt DigitalWell Arena. Arbetet sker parallellt med Arenaprojektet, som fokuserar på att sprida forskningsbaserad kunskap och främja samverkan.
DHINO finansieras av Karlstads universitet, Region Värmland, Europeiska Regionala utvecklingsfonden (ERUF) och Vinnova. I projektet ingår forskargrupperna Centrum för tjänsteforskning (CTF), Datavetenskap, Omvårdnad, Centrum för Genusforskning, FoU Välfärd och Centrum för barn och ungas psykiska hälsa och uppväxtvillkor. I arbetet involveras ämnena psykologi, företagsekonomi, informatik och datavetenskap.
Förflyttning under de första tre åren av smart specialisering, 2022-2024
De senaste åren har specialiseringen gjort stora framsteg genom att bredda sin samverkansbas till en nationell och internationell arena. Över 800 entreprenörer, större företag, investerare, akademi och offentliga organisationer från Värmland, Sverige och internationellt deltar nu.
Denna samarbetsplattform har framgångsrikt etablerat nya innovationsstödjande infrastrukturer i Värmland, som DigitalWell Ventures, DigitalWell Incubator och DigitalWell Innovationsråd. Den har också skapat nya modeller för att utveckla och upphandla offentliga tjänstelösningar (Demand Acceleration), samt samlat myndigheter och experter för att bidra med nya perspektiv på policyer för kvalitetsbedömning av hälsoappar. Dessutom har den främjat kapacitet, beteenden och partnerskap genom initiativ som Innovation Commons och utbildningar för att stärka digital mognad i offentlig sektor.
Genom DWA har specialiseringen också bidragit till att etablera en infrastruktur som stimulerar gränsöverskridande forskning, med DigitalWell Research Group som samlar sex olika forskarämnen vid Karlstads universitet. Gruppen har utvecklats till fler ämnen och arbetssättet har mognat tack vare tillgång till fler aktörer, finansiering och ökade krav på resultatrapportering.
Dessa framgångar har uppnåtts tack vare stark regional förankring, operativ ledarskapskapacitet, vilja och engagemang, vilket har skapat gynnsamma förutsättningar för samarbete och attraherat expertis utanför Värmland.
2022: Ny omformulerad strategi med ökat fokus
Den nya strategin sammanföll med DigitalWell Arenas start på Vinnväxts Fas 2 av 3, med nya styrstrukturer och tydligare fokus utifrån tidigare lärdomar.
Nyckelhändelser
Bygga innovationskapacitet genom samarbete
- DigitalWell Arena genomgår en internationell utvärdering med externa utvärderare från fyra andra kluster i Europa. Detta ger feedback och nya idéer för styrning och aktiviteter inom digital hälsoinnovation.
- ARENA-projektet: Karlstads universitet initierar ett centrum för samarbetsforskning om digital hälsovårdsinnovation, där forskare från sex avdelningar och tre fakulteter samlas – DigitalWell Research Group.
- Region Värmland beslutar om nästa fas av "Akademin för smart specialisering", vilket inkluderar en investering i forskning om digital hälsoinnovation (genom projektet DHINO).
- HIOS (HealthInnovation of Sweden) slås samman med ett annat konsortium (lett av KTH) för att bilda Health Data Sweden (HDS). HDS godkänns som en av fyra europeiska Digital Innovation Hubs (EDIH) i Sverige (det enda som fokuserar på hälsa) Värmland är drivande i konsortiets utveckling och inriktning.
- Ett informellt nationellt nätverk för "impact by demand" med bas i Värmland samlas – där personer i ledande roller inom nationella myndigheter, kommuner och regioner utforskar rollen för offentlig sektor iutmanings-/efterfrågestyrda innovationsprocesser och metoder för att arbeta med och adressera (och accelerera) offentlig sektors efterfrågan.
- DWA blir aktiv som suppleant i styrelsen för Swedish Incubators & Science Parks, SISP, och fördjupar samarbetet med andra nationella och internationella partners för stärkt stöd och kunskap till startups.
- DWA samverkar i den nationella forskningsinnovationsmiljön PREDEM för ökad kunskap om tidig identifiering av demenssjukdom. Bidrar till etablering av en forskningsstudie kring digitala verktyg i Region Värmland.
- Cross Border Cyber Capacity (CBCC): Ett Sverige-Norge-samarbete för digital hälsoinnovation och tech.
Verktyg/processer för att möjliggöra individers och offentliga tjänster
- Forskning vid Karlstad universitet från SAVE och VAVES-projekten resulterar i en innovationsprocess för regelverk som får nationell uppmärksamhet. SKR begär att ett nationellt pilotprojekt initieras för att testa den datadrivna modellen i 38 andra kommuner.
- Nationella utbildningar för digital kompetenshöjning (Level Up) och YH-utbildningen Digitaliseringsledare för välfärdssektorn etableras, där 300 ledare respektive 50 verksamhetsnära medarbetare inom offentlig sektor deltar. YH-utbildningen stärker interaktionen mellan offentlig sektor och företag genom att integrera test av digitala verktyg i verklig miljö som del av utbildningen
- Företagen ser värde i utvecklat metodstödför "Test i verklig miljö" och sprider till andra företag i Sverige.
- Pilot för Efterfrågeacceleration (Demand Acceleration) utvecklas till ett strukturerat tillvägagångssätt. Karlstads kommun är del i utvecklingen av och först ut att genomföra en innovationsupphandling med metoden. Tjänsten som utvecklades skalade till 12 nya kunder på ett år. Metoden får ett utvidgat nätverk (inklusive WWF, Ignite Public, m.fl.) och initiering av ett nytt (tvåårigt) projekt för att utforska utvidgningen av metoden för efterfrågeacceleration ().
Data och digital teknik (kvalitet och säkerhet)
- Projektet "IoT i skolan för var och en" resulterar i en IoT-plattform och testbädd för skolor i Arvika (möjliggör testning och utveckling av studiemiljö och studieomgivning för elever). Fortsättningen på projektet blev Smart and Safe, se nedan.
- Initiering av ett KAU-lett forskningsprojekt DRIVE (2022-2030) för utveckling av 5G- och 6G-datainfrastruktur för att möjliggöra snabbare dataöverföring mellan sensorer och datasystem – stödjer innovation inom områden som digitala hälsotjänster och mobilitetstjänster.
- Fördjupat samarbete kring kvalitetssäkring av hälsoappar med nordiska ramverk för kvalitet. (ett system för digital hälsocertifiering).
Tjänsteutveckling och kommersialisering
- DigitalWell Ventures fortsätter att expandera sin tjänsteportfölj (t.ex. utökat investerarnätverk, nya internationella mentorer och närvaro på norska demo-dagar) och knoppas av som eget bolag med Inova som ägare – det gemensamma paraplyet för specialiserade acceleratorer i regionen.
- DigitalWell Incubator väljs ut till Vinnovas nationella program för Excellenta inkubatorer.
- Den digitala hälsotjänsten "Föda utan rädsla" (Birth by Heart) – som initierades som ett "i verkliga livet"-fall under tidigare år – får ett innovationslån från ALMI.
- Första företaget slutför ett upphandlingskontrakt med Karlstads kommun efter att ha deltagit i Demand Acceleration-piloten. På ett år skalar bolaget sin tjänst till 12 nya kunder.
Insikter
- En innovationsmiljö kan inte äga (eller bemanna/leda) sina egna arbetsområden för långsiktig tillväxt och hållbarhet. Det är viktigt att överväga hur fortsatt drift av initiativet kan säkerställas – genom spin-off av arbetsområden som kan försörja sig själva. En öppen gemensam arena eller plattform (jämfört med ett slutet projektkonsortium) med tydliga arbetsområden och möjliggörande förutsättningar är viktig för att engagera aktörer i arbetet för att uppnå det gemensamma målet över tid.
- Individers stärkande kan ske genom nya offentliga tjänster eller "användarfokuserad" forskning. DWA behöver inte arbeta direkt med individen för att påverka/förbättra deras hälsa.
- För att digitala lösningar ska få genomslag och för att innovation ska kunna ske i offentlig sektor måste man arbeta inom de befintliga (reglerade) ramarna för offentliga sektormarknader (till exempel normer och standarder, offentliga upphandlingslagar). Det finns en öppen "marknad för handling" för att förbättra de möjliggörande förutsättningarna för innovation inom offentliga tjänster.
2023: Växtvärk
Detta år präglades av expansion, ökad efterfrågan, konsolidering och omorganisation av arbetsområdena, förvärrad av nya tolkningar och begränsningar av statliga hjälpregler.
Några händelser
Byggande av innovationskapacitet genom samarbete
- Compare och Karlstad Kommun organiserar genom DigitalWell Arena ett nationellt möte under rubriken "Impact by Demand" där mer än 60 personer (inklusive representanter från Europeiska kommissionen och Climate KIC) samlas för att diskutera systeminnovation och den offentliga sektorns roll.
- Ett pilotprojekt om innovationsgemenskaper startas, med nationellt engagemang (från framförallt Vinnova) – en gemensam referensgrupp – med målet att utforska nya sätt att stödja och finansiera utveckling och tillgång till gemensamma systemtillgångar (metoder och processer) för att stödja innovation och tillväxt.
Verktyg/processer för att möjliggöra för individer och offentliga tjänster
- Den nationella spridningen av metodiken för Demand Acceleration genom ett nätverk för utbildare ("train-the-trainers") (30 individer från 8 team runt om i Sverige), en framtagen handbok (med Creative Commons-licens), och en snabbt växande (internationell) Demand Acceleration Community. Ytterligare upphandlingscase med stöd av metoden startas i kommunerna Karlstad, Hammarö och Helsingborg.
- Fortsatta presentationer av Demand Acceleration i flera nationella och internationella forum, och erkännande av metoden som ett "best practice-exempel för att driva kunskapsupptag och innovation i och av offentlig sektor" av EU:s Knowledge and Valorisation Platform.
- 700 individer från offentliga sektorsorganisationer runt om i Sverige är knutna till nätverket "digital kompetens i offentlig sektor".
Data och digital teknik (kvalitet och säkerhet)
- Stärkt nationellt samarbete med Sveriges eHälsomyndighet och Svenska Institutet för standarder i deras arbete för kvalitetssäkring av hälsoapplikationer. Aktiviteterna inkluderar att tala på Vitalis, Nordens ledande mötesplats för framtidens hälsa, vård och omsorg, bildandet av ett nytt partnerskap av nationella nätverksaktörer (utvecklat från "Test i verklig miljö") samt att säkra projektfinansiering för ytterligare utvecklingsarbete inom detta område.
- Initiering av projektet Kvalitetssäkring av hälsoappar med Region Värmland i projektledningen, där eHälsomyndigheten, Läkemedelsverket, KTH, RISE, Equali och Nordi Interoperability project deltar. Syftet är att utreda vad som behövs för att etablera gemensamt kvalitetsramverk för hälsoappar i Sverige. Ett viktigt forum för att samla aktörer från hela Sverige för att göra framsteg inom gemensamma ramverk och standarder.
- Smart and Safe, ett projekt i Värmland som syftar till att öka den upplevda tryggheten bland barn och unga i offentliga miljöer genom användning av IoT-lösningar (Internet of Things). Projektet koordineras av Stiftelsen Compare och involverar samarbeten mellan Karlstads kommun, Polismyndigheten, Karlstads universitet och Karlstads Energi. Målet med Smart and Safe är att utveckla och implementera smart teknik för att skapa säkrare miljöer. Ett exempel på detta är testningen av en "smart bänk" på Stora Torget i Karlstad, som syftar till att öka tryggheten i stadsmiljön.
- Projektet finansierades inom innovationsprogrammet IoT Sverige med stöd från Vinnova och pågick från mars 2023 till oktober 2024. Initiativet kopplar an till perspektivet Samhällssäkerhet och Digitalisering.
- Karlstads kommun tar initiativet att starta Värmlands plattform – ett nätverk av kommunala och regionala offentliga sektorsorganisationer för att testa samordning mellan digitala standarder och API:er/interoperabilitetsprotokoll över verksamhetsområden och geografiska områden.
- Inom DHINO pågår gränsöverskridande forskning i samverkan mellan Genusvetenskap och Omvårdnad vid Karlstads universitet samt Karlstads kommun. I Nära vård västra Värmland har nya innovativa arbetssätt identifierats med hjälp av data och digital teknik. Detta för att öka kunskapen om jämlikhet och stärkt egenförmåga vid användning av digitala hälsotjänster där specialiseringen kan visa på nya samhällsmodeller, beteendeförändringar och nyttjande av hälsodata där individen upplever trygghet i användningen av digitala hälsotjänster för ett hälsosamt liv. Inom projektet innefattas också Barn- och ungdomsresan för att se på möjligheter att använda AI i arbetet med barn och unga vid psykisk ohälsa.
Tjänsteutveckling och kommersialisering
- Första året i det nationella inkubatorprogrammet med sju företag. Acceleratorprogrammet (i DigitalWell Ventures) fortsätter att utvecklas – med stödmoduler på engelska, ett ökande antal internationella företag i programmet och fler internationella medlemmar i investerarnätverket.
- Vid årets slut slås inkubator- och acceleratorprogrammen ihop till en organisation – DigitalWell Ventures.
- Projektet ACCESS ökar kunskapen om den offentliga affären inriktat mot Sveriges inkubatorsverksamhet och startups.
- Innovationssupporten erbjuder stödtjänster och inkubation för att hjälpa entreprenörer och start-ups att utveckla, implementera och skala digitala hälsotjänster. Detta stödjer företag i att utveckla och kommersialisera hållbara digitala produkter och tjänster inom hälsa.
Kompetensförsörjning
- För att sprida spetskunskap och bidra till livslångt lärande inom digital hälsoinnovation pågår utbildningar på olika nivåer. YH-utbildningar stärker digital mognad hos personal inom vård och omsorg, medan tvärvetenskapliga utbildningar riktar sig till forskare inom DHINO.
- För att öka kunskapen inom offentlig sektor och främja interaktion med innovativa företag har ett kompetensnätverk för offentlig sektor etablerats.
Insikter
- Olika aktiviteter som efterfrågeacceleration, tester i verklig miljö och kvalitetssäkring av digitala hälsoapplikationer, samt utveckling av metoder för innovationsgemenskaper, hjälper till att förstå och möta offentlig sektors behov. Detta ger också nästa steg i stöd till startups, som nu har blivit ett eget arbetsområde.
- Aktiviteter för att förstå och möta offentlig sektors behov inom hälsa och välfärd kan också främja innovation inom andra offentliga tjänster, som hållbarhet och transport.
- DWA arbetar allt mer som en förstärkare av aktörernas egna initiativ – katalyserar fortsatta framsteg från experimentering till skalning av koncept och utveckling av aktörernas ekosystem.
2024
I skrivande stund pågår arbete inom Digitaliseringen att sammanställa aktiviteter, resultat och effekter under 2024.
- Vägen till missionen, Trygghet för barn och unga. Pågående förstudie för att stimulera samverkan för att öka tryggheten för barn och unga. Förstudien finansierades av Region Värmland.
- Beviljat nytt projekt för kvalitetssäkring av hälsoappar där Region Värmland är projektpart.
Samverkan och Lärande
Ingen långsiktig resa är utan hinder och oväntade framgångar. Under de första fem åren för Vinnväxtinitiativet DWA fanns både utmaningar och framgångar. Lärdomar har dragits från varje steg.
DWA:s stöd för att utveckla digitala hälsotjänster och möta offentlig sektors behov har mobiliserat stort intresse och lett till många nya åtgärder och spin-offs. När DWA startade saknades bra strukturer och stöd för tech-startups i Värmland. DWA har skapat en inkubator och en accelerator och kommit in i VINNOVAS excellenta program. Det har byggts grundstrukturer som kopplar ihop systemet och bidrar till etableringar och nya arbetstillfällen. Techsektorn är en stor möjlighet för Värmland.
De mer utmanande stegen
Omfokusering av insatser och utveckling av expertis genom partnerskap
De ursprungliga planerna att integrera data och digital teknik i hälso- och sjukvårdstjänster mötte flera hinder, som befintliga infrastrukturer och policys samt djupt rotade beteenden. Detta krävde långsiktiga insatser. Arbetet fokuserades istället på säker hantering av data och kvalitetssäkring av nya lösningar. Utan stark expertis inom dessa områden blev samarbete med andra aktörer, som Health Data Sweden och nordiska kvalitetssäkringsinsatser, nödvändigt. Pandemin påverkade också satsningen, då sjukvården fick hantera en vårdskuld, vilket gjorde det svårt att fokusera på framtiden.
Att bygga öppenhet för experimentering genom proaktivt engagemang och interaktion över tid
Liknande utmaningar för att främja innovation inom befintliga system och strukturer upplevdes i arbetet med regional hälso- och sjukvård. Med en större organisation och väl etablerade befintliga praxis var det svårare att initiera eller skala experimentella metoder och potentiella lösningar. För att engagera regionalt ledarskap har det tagit tid att diskutera och förankra idéer från flera perspektiv och delar av den regionala förvaltningen. Karlstads kommun har utmärkt sig genom att se utmaningarna och ta risker för att arbeta på nya sätt, särskilt genom ökad interaktion med näringslivet.
Att arbeta från höger till vänster med fokus på efterfrågesidan
Byggt på forskningskompetens inom tjänstedesign och erfarenhet av att arbeta med att adressera användarbehov, utmaningar och efterfrågeorienterade processer, hade DWA en naturlig utgångspunkt för att arbeta med detta perspektiv, Värdeskapande tjänster.
DWA använde sin forskningskompetens inom tjänstedesign för att adressera användarbehov och efterfrågeorienterade processer. Med tiden insåg DWA att tjänstedesignmetoder inte var svaret på allt. De började istället fokusera på att förstå utmaningar och flaskhalsar för systemförändringar, med offentlig sektors behov som fokus. Detta påverkade DWA:s arbetssätt för att stödja företag och deras arbete med digitala hälsotjänster, samt deras arbete med efterfrågeacceleration, upphandling och kvalitetssäkring. DWA började utveckla och experimentera med andra metoder för att stödja systemförändring.
Lärande genom engagemang, experimenterande och skalning
Påverkade av tjänstedesignmetoder fokuserade DWA på att experimentera och lära genom att göra. Teamet engagerade sig aktivt med relevanta organisationer för att upptäcka och hantera framväxande frågor. De föreslog nya processer och stödde innovation genom att mobilisera individer från både offentlig och privat sektor i verkliga experiment. Detta arbetssätt kompletterades av banbrytande individer och organisationer med nyfikenhet och drivkraft att prova nya saker. Karlstads kommun och flera tech-entreprenörer från Norden och Baltikum har visat intresse för att samarbeta med DWA.
Bygga gemenskap och kollektiv förändring genom "aktionsledarskap" och medskapande
DWA har mobiliserat bredare intresse och engagemang från intressenter, vilket har stärkt deras nationella och internationella position. Med stöd från regionalt ledarskap (regionala myndigheter och andra organisationer) har DWA kunnat bygga kopplingar och skapa nya team för handling. Aktionsgrupper inom innovationsstöd, kvalitetssäkring och efterfrågeacceleration har fortsatt att utvecklas och engagera sig i nationella och internationella processer. DWA tillhandahåller "aktionsledarskap" och samarbetsstyrning för att underlätta interaktion, medskapande och spridning av kunskap och lösningar.
Utveckling av hållbara verksamheter som skapar värde
DigitalWell Arenas mål är att identifiera och bygga aktiviteter som gör det lättare att använda data och digital teknik för hälsa. Projektfinansiering stödjer DWA:s grundverksamhet och bidrar till att identifiera, testa och validera olika "hypoteser för handling". Vid övergången till fas 2 satte DWA:s ledning upp grundkrav för de olika "aktionsområdena" för att säkerställa fokus på efterfrågade områden som bidrar till systemförändring. Hittills har två enheter spin-off:ats till egna företag, inkubatorn och acceleratorenheter inom DigitalWell Ventures.