04 48 42 Tippbräda
Nivå:
5
Förskrivare:
Leg. arbetsterapeut
Leg. sjukgymnast/leg. fysioterapeut
Målgrupp:
Barn med funktionsnedsättning som medför svårigheter att bibehålla en stående ställning.
Kriterier:
Aktivitetsbegränsning som innebär nedsatt förmåga till eget stående.
Mål med hjälpmedlet:
- Förhindra utveckling av felställningar.
- Normalisera muskeltonus.
- Motverka smärta och eller cirkulationsrubbningar.
- Underlätta ventilation.
- Belastning av skelett och normalisering av skelett och leder.
- Ökad social delaktighet samt möjliggörandet av olika dagliga aktiviteter.
Förskrivning av flera:
Grundprincipen är att endast en (1) likvärdig produkt kan förskrivas. Särskilda skäl/funktionella behov kan förekomma som motiverar avvikelser från denna princip.
Råd i förskrivningsprocessen
Bedömning
Tänk på att det finns tillräckligt med utrymme för både överflyttning, träning och förvaring i lokalen där ståträningen ska utföras.
Ska barnet stå med ryggen eller magen mot brädan?
Observera eventuell benlängdsskillnad. Ska den kompenseras under ståendet?
Utprovning
Kontrollera att tippbrädan har nödsänkningshandtag som är lätt att använda.
Kontrollera att förflyttning till tippbrädan kan ske på ett funktionellt och säkert sätt. Används en mobil lyft måste benen på denna gå under tippbrädan så att man kommer intill. Tänk på att göra barnet eller ungdomen så delaktig som möjligt även i förflyttningen.
Fixeringsbanden ska placeras på ett säkert och skonsamt sätt.
Fotplattan ska gå att justera så att den har rätt vinkel för barnet eller ungdomen.
Bord kan användas för att avlasta armarna och ge stöd för överkropp och ökad huvudkontroll. Bord ger också barnet möjlighet att kunna utföra någon lämplig aktivitet under ståendet.
Noggranna instruktioner, både muntligt och skriftligt, ska ges till de personer som ska handha hjälpmedlet. Informera även om hur ofta och hur länge barnet ska stå, eventuella medicinska risker samt vilka ortopedtekniska hjälpmedel som ska användas under ståendet.
Om lättare rörelseinskränkningar finns i nedre extremitet, tänk på att stötta dessa. Om större rörelseinskränkningar: konsultera ortopedansvarig.
Låt gärna den som ska handha tippbrädan att prova att stå i tippbrädan om möjlighet finns. Detta för att öka medvetenheten om vikten av att förbereda barnet eller ungdomen i vad som ska ske samt att få känna hur själva uppresningen och nedsänkningen känns.
Uppföljning
Uppföljning ska göras inom lämpligt tidsintervall och med den regelbundenhet som krävs utifrån individens funktionsnedsättning, de omgivningsfaktorer som påverkar användandet av hjälpmedlet samt den riskanalys som gjorts i samband med förskrivning.