18 09 04 Pallar och 18 09 07 ståstolar
Nivå:
5
Förskrivare:
Leg.arbetsterapeut
Leg.sjukgymnast/leg. fysioterapeut
Målgrupp:
Ståstolar:
Barn med funktionsnedsättning som medför stora svårigheter att sätta/resa sig från stol.
Barn med funktionsnedsättning som medför svårigheter att bibehålla stående ställning.
Pallar:
Barn med funktionsnedsättning som medför stora svårigheter i ADL-situationer.
Kriterier:
Ståstolar:
Aktivitetsbegränsning som innebär stora svårigheter att stå/sitta eller där restriktion finns efter
operation/skada/sjukdom och behovet inte kan tillgodoses på annat sätt.
Pallar:
Aktivitetsbegränsning som innebär stora svårigheter att sitta självständigt i en ADL-situation
Mål med hjälpmedlet:
Ståstolar:
Möjliggöra avlastat sittande/stående.
Pallar:
Möjliggöra aktivitet och delaktighet i ADL-situationer.
Förskrivning av flera:
Grundprincipen är att endast en (1) likvärdig produkt kan förskrivas. Särskilda skäl/funktionella behov kan förekomma som motiverar avvikelser från denna princip.
Övrigt:
____________________________________________________________________________________________
Råd i förskrivningsprocessen
Bedömning
Förskrivare gör en bedömning av barnets situation med tyngdpunkt på dess möjlighet till självständighet vid aktiviteter i hemmet, i skolan eller vid förflyttning. Behov och mål med hjälpmedlet utreds tillsammans med barnet och dess vårdnadshavare samt eventuell berörd personal.
Pall
Finns i rektangelform eller triangelform och kan användas i t ex. på- avklädningssituationer. Den vuxne kan då vid behov sitta bakom barnet för att guida barnet i aktiviteten.
Ståstol
Alternativa lösningar, t ex. hög pall eller rollator värderas och en bedömning görs av den totala nyttan samt användningsgraden.
Utprovning
Pall
Tänk på att pall i triangulärform blir något mindre i sittdjup jämfört med den rektangelformade.
Ståstol
Värdera säkerhetsaspekten för att undvika tipprisk. Det är viktigt med tydliga instruktioner om användandet.
Uppföljning
Uppföljning ska göras inom lämpligt tidsintervall och med den regelbundenhet som krävs utifrån individens funktionsnedsättning, de omgivningsfaktorer som påverkar användandet av hjälpmedlet samt den riskanalys som gjorts i samband med förskrivning.