
Lägesrapport: Servicetrafiken i ett bättre läge
Sedan den 1 maj har Värmlandstrafiks servicetrafik genomgått den största förändringen någonsin. Ett nytt trafikavtal trädde i kraft, ett automatiserat boknings- och planeringssystem lanserades och beställningscentralen började ta emot samtal dygnet runt. Samtidigt infördes gemensamma regler och priser för färdtjänsten i hela länet.
Den omfattande omställningen har inneburit en utmanande start, med bland annat långa telefonköer och resor som inte alltid fungerat som de ska. Men nu är läget betydligt stabilare.
– Vi har jobbat intensivt med att rätta till det som inte fungerat och vi ser framsteg varje dag. Den genomsnittliga telefonkötiden har kortats ner till några minuter och punktligheten och tillgängligheten för våra fordon är mycket bättre, säger Anders Wahlén, servicetrafikchef på Värmlandstrafik.
Tekniska uppgraderingar och justeringar ger effekt
Det nya boknings- och planeringssystemet är centralt för att kunna erbjuda en mer tillgänglig, samordnad och hållbar servicetrafik. Samtidigt orsakade det i starten oönskade problem i form av förseningar, ineffektiv samplanering och hanteringstider som varit för korta.
Flera tekniska förbättringar har nu genomförts, och en större systemuppgradering är nyligen installerad. Tillsammans gör detta att systemet bättre kan hantera tillgången på fordon, olika kundbehov och lokala förhållanden – exempelvis köbildning och vägarbeten i Karlstads tätort, där extra bufferttid nu lagts in.
– Vi följer utvecklingen dagligen och gör finjusteringar löpande. Systemet har länge varit i drift i flera andra regioner, och vi är övertygade om att det kommer fungera bra även i Värmland, säger Anders Wahlén.
Kortare väntetider hos beställningscentralen
Under de mest intensiva veckorna låg väntetiderna hos beställningscentralen på en hög nivå, men nu har läget förbättrats avsevärt. Den senaste tiden har den genomsnittliga väntetiden legat på bara några minuter – och målet om ett månadssnitt under fyra minuter är inom räckhåll.
– Vi har sedan start haft förstärkt bemanning och ser hela tiden över våra rutiner. Vi vet att måndagar och tisdagar runt lunch är de mest belastade tiderna. Ett tips är att boka vid andra tider, särskilt om resan sker senare i veckan eller under nästa vecka, säger Anders Wahlén.
Över 62 800 bokningar – stort fokus på trygghet och kvalitet
Under perioden 1 maj till 24 juni genomfördes över 62 800 bokningar i servicetrafiken. De allra flesta gick som planerat, men varje resa som inte är i tid är en resa för mycket.
Stort fokus har lagts på återkommande resor, exempelvis till dialys eller daglig verksamhet, där punktligheten är särskilt viktig. Samtidigt pågår ett nära samarbete med trafikföretagen för att säkerställa att förare har rätt information och att förarappar och fordonslösningar fungerar som de ska.
Kvalitetsarbete i samverkan med trafikbolagen
Alla fordon och förare är nu i drift. Många förare har lång erfarenhet från tidigare uppdrag inom servicetrafiken.
Samtliga förare har självfallet lagstadgad taxiförarlegitimation utfärdat av Transportstyrelsen och får köra servicetrafik. Vid sidan av det har merparten av förarna genomgått branschföreningen Svensk kollektivtrafiks förarcertifiering. Den riktar sig speciellt till förare inom servicetrafiken och innebär en utökad kvalitetsnivå som vi vill ha inom vår servicetrafik och som vi kräver i vårt avtal, dock är det ej ett lagkrav. Samtliga förare ska ha genomgått utbildningen under tidig höst men redan idag är 190 av 250 förare certifierade.
De förare som ännu inte certifierats ska givetvis ha kunskaper som behövs för att utföra sitt uppdrag tryggt och säkert. Trafikbolagen utbildar på egen hand sina förare i alla praktiska moment, till exempel fastspänning av rullstolar, och samtliga förare har fått ut ett skriftligt material från oss som en del av förarcertifieringen.
Uppstartsperioden har inneburit en omställning också för trafikbolagen, men mycket har fallit på plats. Löpande uppföljningsmöten hålls för att följa upp det som inte fungerat – från förarappar till hur resor upplevts av kunderna.
I de kundutvärderingar som kommit in via Anbaro (Svensk Kollektivtrafiks barometer för servicetrafik) har förarna och själva resan fått höga betyg – på flera punkter högst i landet.
– Våra förare gör ett fantastiskt jobb, särskilt under en period där tekniken ännu inte fungerat fullt ut. Vi är också glada att se att resenärerna ger höga betyg för bemötandet i våra kundundersökningar, säger Anders Wahlén.
Kundärenden när något inte gått som tänkt
Alla kundärenden som kommer in till Värmlandstrafik gås igenom. Den vanligaste synpunkten handlar om punktlighet – något som tas på största allvar och som hela förbättringsarbetet syftar till att komma till rätta med.
Förseningsersättning betalas ut till de kunder som ansökt och har rätt till det. Vill du rapportera om något som inte fungerat gör du detta genom att göra ett kundärende.
– Vi vet att våra kunder många gånger är extra beroende av att allt fungerar. Just därför gör vi den här förändringen, för att långsiktigt skapa en tryggare och mer pålitlig servicetrafik för hela Värmland, avslutar Anders Wahlén.