Lägesrapport för servicetrafiken

Den 1 maj genomfördes den största förändringen någonsin i Värmlandstrafiks servicetrafik. Nu har några månader gått, och många undrar hur läget ser ut idag. Här har vi samlat de vanligaste frågorna.

I maj skedde mycket på samma gång. Ett nytt trafikavtal trädde i kraft inom servicetrafiken, ett automatiserat boknings- och planeringssystem lanserades och beställningscentralen började ta emot samtal dygnet runt. Samtidigt infördes gemensamma regler och priser för färdtjänsten i hela länet. Den omfattande omställningen innebar en utmanande start, med bland annat långa telefonköer och resor som inte alltid fungerat som de ska.

Nu är läget betydligt stabilare och sedan trafikstarten den 1 maj har vi genomfört över 100 000 resor i servicetrafiken varav 17 000 är rullstolstransporter.

Nedan har vi samlat svar på några av de vanligaste frågorna vi fått in sedan förändringen gjordes.

Du hittar också mer information och kontaktuppgifter på våra informationssidor här på webbplatsen.

Sjukresor
Färdtjänst

Vanliga frågor och svar om servicetrafiken

Under de mest intensiva veckorna i början av maj låg väntetiderna hos beställningscentralen på en hög nivå, men nu har läget förbättrats avsevärt. Den senaste tiden har den genomsnittliga väntetiden legat på bara några minuter – och över tid når vi målet om ett månadssnitt under fyra minuter.

Vi har sedan start haft förstärkt bemanning och ser hela tiden över våra rutiner. Vi vet att måndagar och tisdagar runt lunch är de mest belastade tiderna. Ett tips är att boka vid andra tider, särskilt om resan sker senare i veckan eller under nästa vecka.

Varje år genomför vi omkring 400 000 resor i vår servicetrafik, sedan i maj har vi genomfört över 100 000 resor och de allra flesta både kommer när de ska och är framme när de ska.

Men ibland blir det förseningar i vår trafik, det kan (som när vi bytte system i början av maj) ibland bero på att trafikplaneringen varit för snäv, men det kan också bero på att vårdbesök dragit ut på tiden eller att resenären före dig behövt extra tid och hjälp före eller under sin resa. Även trafikstörningar och köer påverkar.

Vi har arbetat intensivt med att rätta till det som inte fungerat, och vi ser tydliga framsteg varje dag. Telefonkötiderna är nu nere på några minuter, och punktligheten och tillgängligheten har förbättrats avsevärt. Situationen som rådde i maj ligger bakom oss.

Men med över 400 000 resor per år för personer med många olika behov, kommer det fortfarande att finnas tillfällen då något inte går som planerat. Vi fortsätter att göra vårt allra bästa för att varje resa ska bli trygg, säker och fungera som önskat.

Vid en trafikupphandling måste de grundläggande principerna vara tydliga, så att alla som lämnar anbud vet hur uppdraget kommer att se ut. Det gäller till exempel vem som bokar och trafikleder dygnet runt, vilka systemstöd som används och vilket reglemente som styr den service förarna ska ge.

Större förändringar sker därför oftast i samband med ett avtalsbyte. Under en pågående avtalsperiod är de i regel inte möjliga, eftersom de skulle påverka både uppdraget och trafikföretagens verksamhet för mycket.

I det förra avtalet skötte trafikbolagen bokning och trafikledning nattetid. Inför det nya avtalet ville vi samla hela den funktionen hos Värmlandstrafik för att få bättre helhetskontroll över verksamheten och göra det möjligt även för bolag utan egen bokning och trafikledning att lämna anbud.

Mycket ändrades samtidigt, men många av de små och stora förändringar som gjordes har också fungerat som planerat, exempelvis att gå över till dygnet-runt-verksamhet och bytet av trafikföretag. Det som varit kännbart och också påverkat dig som reser, vår verksamhet och våra förare är systembytet. Detta har också varit vår prio att få ordning på sedan dag ett.

Samtliga förare har självfallet lagstadgad taxiförarlegitimation utfärdat av Transportstyrelsen och får köra servicetrafik. Vid sidan av det har merparten av förarna genomgått branschföreningen Svensk kollektivtrafiks förarcertifiering. Den riktar sig speciellt till förare inom servicetrafiken och innebär en utökad kvalitetsnivå som vi vill ha inom vår servicetrafik och som vi kräver i vårt avtal, dock är det ej ett lagkrav. Samtliga förare ska ha genomgått utbildningen under tidig höst men redan idag är 190 av 250 förare certifierade.

Dessutom genomför trafikbolagen även interna utbildningar gällande fordonskunskap och service.

Om din resa inte blev som du beställt, eller om du har andra synpunkter på vår trafik, vill vi gärna att du hör av dig. Det hjälper oss att följa upp och förbättra verksamheten.

Du kontaktar oss enklast genom att skapa ett kundärende på vår webbplats.

Formulär för kundärende om servicetrafik (azurewebsites.net)

När du hör av dig – berätta gärna vad som hände och när resan ägde rum. Ju närmare i tid, desto större möjlighet har vi att följa upp just den turen. Vi återkopplar till dig om du har begärt det.

Om du har missat ett vårdbesök på grund av en försening, ber vi dig att också registrera det som ett kundärende. Då ser vi till att du inte behöver betala för det uteblivna besöket.

Vid förseningar kan du även ha rätt till förseningsersättning.

Information och ansökan om förseningsersättning

Upphandlingen genomfördes som öppet förfarande enligt Lag (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU).

När upphandlande organisationer inom offentlig sektor gör inköp måste de följa vissa bestämmelser för att på bästa sätt ta tillvara konkurrensen på marknaden och hushålla med skattemedlen. Detta framgår av reglerna för offentlig upphandling.

Läs mer på Upphandlingsmyndighetens webbplats där texten i stycket ovan är hämtad.

Om regler för upphandling (upphandlingsmyndigheten.se)

Reglerna om offentlig upphandling bidrar även till att motverka korruption och beslut fattade på eget tyckande.

Region Värmlands kollektivtrafiknämnd har fattat beslut om tilldelning i upphandlingen Servicetrafik Värmland till följande bolag:

  • Servicetrafiken Sverige AB (Bolaget bytte namn 2024-11-08 och hette tidigare Cab in hand AB)
  • Rudskoga Taxi AB
  • AOW Taxi AB
  • Karlstad Taxitransporter AB
  • Nyberg's Trp AB
  • Wehliye Taxi
  • Företagssupport HB

Mer om upphandlingsprocessen

Att för första gången upphandla hela Värmland inklusive Karlstads färdtjänst som ett samlat trafiksystem. Vidare har det varit viktigt för regionen att få till en ökad konkurrens vid upphandlingen. Vi ville att fler företag skulle kunna lämnar anbud och att anbudspriserna på så vis pressas.

Priserna i det nya avtalet ligger i nivå med det tidigare trafikavtalet för färdtjänst i Karlstad, vilket har fungerat väl. Tidigare har priserna för övriga Värmland legat högre, och servicetrafiken har varit relativt dyr sett ur ett nationellt perspektiv.

De nya avtalen innebär en kostnadsminskning på cirka 16 miljoner kronor per år för Region Värmland och kommunerna.

I princip de krav som ställs på trafikföretagen som kört servicetrafiken tidigare. Totalt omfattar själva huvuddokumentet i upphandlingen 50 sidor av krav (plus nio bilagor) rörande fordon, teknik, förare, miljö, depåkrav, egenkontroller, kvalitet, utbildningar och sociala villkor för förarna.

Sidan uppdaterad