Till startsidan
Start /Nyhetsarkiv /Halvår efter förändringarna i servicetrafiken: bättre punktlighet och nöjdare kunder
Ett vitt och gult servicetrafikfordon kör i gatumiljö

Halvår efter förändringarna i servicetrafiken: bättre punktlighet och nöjdare kunder

Den 1 maj genomfördes den största förändringen någonsin i Värmlandstrafiks servicetrafik. Efter en utmanande inledning är vi nu, ett halvår senare, i ett betydligt bättre läge. I dag fungerar trafiken stabilt, kundnöjdheten är hög och vi fortsätter att finslipa detaljerna för att göra resorna ännu bättre.

När det nya trafikupplägget infördes förändrades mycket på en gång. Ett nytt trafikavtal trädde i kraft, ett automatiserat boknings- och planeringssystem lanserades och beställningscentralen började ta emot samtal dygnet runt. Samtidigt infördes gemensamma regler och priser för färdtjänsten i hela länet.

Stora förbättringar

Den omfattande omställningen innebar en utmanande start – både för resenärer, förare och bokningspersonal. Telefonköerna var långa och vissa resor fungerade inte som de skulle.

Nu, ett halvår senare, är läget betydligt stabilare. Sedan trafikstarten den 1 maj har vi genomfört drygt 200 000 resor i servicetrafiken (ej medräknat servicelinjer och anropsstyrd trafik), Mycket har förbättrats: avvikelserna har minskat kraftigt, väntetiderna i telefon är kortare och kundnöjdheten är till och med högre än innan förändringen.

Över 1400 resor per dag

Varje vardag genomförs nu drygt 1 400 resor inom servicetrafiken (färdtjänst och sjukresor). Vi följer punktligheten på dessa noggrant. När du bokar en resa får du information om att bilen kan komma upp till tio minuter före eller femton minuter efter avtalad tid. I oktober skedde 96 procent av alla hämtningar inom detta tidsintervall.

Den nationella undersökningen ANBARO*, som genomförs av Svensk Kollektivtrafik, visar dessutom att 92 procent av kunderna är nöjda med sina serviceresor – ett resultat som ligger över rikssnittet (se graf nedan).

Sedan trafikstarten kan vi bland annat se följande förbättringar:

  • Telefonväntetiden för färdtjänsten ligger nu på omkring tre minuter i genomsnitt.
  • Punktligheten har förbättrats löpande. (95% (juli), 95,4% (augusti) 95,7 % (september, 96% oktober)
  • Både förare och bokningspersonal får mycket höga betyg för sitt bemötande i den nationella ANBARO-undersökningen*. Nöjdhet på 99% respektive 98% under oktober.
  • Handläggningen av färdtjänstärenden i Värmland ligger på första plats i Sverige under 2025. (Svensk kollektivtrafiks nationella mätning HANBARO*)
  • Antalet rapporterade avvikelser, till exempel förseningar, har minskat med 75 procent sedan de första veckorna i maj.
  • Kostnaden per bokning har minskat, tack vare att all trafik nu samlats i ett gemensamt system. Det innebär lägre kostnader för både kommuner och region.

Vi vet att förändringen innebar en omställning för många, särskilt i Karlstad där bokningen nu sker enligt gemensamma regler för hela länet. Vi fortsätter att lyssna, justera och utveckla – tillsammans med våra kunder, förare och trafikföretag.

Mer information

Nedan har vi samlat svar på några av de vanligaste frågorna vi fått in sedan förändringen gjordes.

Du hittar också mer information och kontaktuppgifter på våra informationssidor här på webbplatsen.

Sjukresor
Färdtjänst

Anbaro, Betyg hela resan 2025 (bokning och resan). Staplarna visar nöjdheten i procent. Januari 91%, Februari 89%, Mars 94%, April 94%, Maj 78%, Juni 97%, Juli 94%, Augusti 84%, September 98%, Oktober 92%.

Svensk Kollektivtrafiks barometer ANBARO* mäter den upplevda kvaliteten i den anropsstyrda trafiken, det vill säga färdtjänst och sjukresor. Grafen visar hur många som varit nöjda med sin beställning och resa sammantaget under 2025.

*Om ANBARO OCH HANBARO

Barometern för Anropsstyrd trafik (ANBARO) mäter resenärernas upplevda kvalitet på den senaste färdtjänst- eller sjukresan. Undersökningen är en löpande kvalitetsundersökning som drivs och utvecklas av Svensk Kollektivtrafik tillsammans med dess medlemmar. Intervjuer genomförs dagligen året runt per telefon, dagen efter genomförd resa. Undersökningen genomförs i 20 av 21 av landets regioner för sjukresor och för färdtjänst i 260 kommuner av 290. Totalt svarade nära 76 000 respondenter som rest och dryga 6000 personer som ansökt om tillstånd att få resa på enkäter under 2024.

Vanliga frågor och svar om servicetrafiken

Varje år genomför vi omkring 400 000 resor i vår servicetrafik, sedan i maj har vi genomfört över 200 000 resor och de allra flesta både kommer när de ska och är framme när de ska.

Men ibland blir det förseningar i vår trafik, det kan (som när vi bytte system i början av maj) ibland bero på att trafikplaneringen varit för snäv, men det kan också bero på att vårdbesök dragit ut på tiden eller att resenären före dig behövt extra tid och hjälp före eller under sin resa. Även trafikstörningar och köer påverkar, vilket det i dagsläget är många av i Karlstad.

Under de mest intensiva veckorna i början av maj låg väntetiderna hos beställningscentralen på en hög nivå, men nu har läget förbättrats avsevärt. Den senaste månaden har den genomsnittliga väntetiden legat på drygt tre minuter på färdtjänstkön – och över tid är vårt mål om ett månadssnitt under tre minuter. På sjukresekön låg vi på 5,5 min i medel under oktober och vårt mål här är att ligga under 4 minuter över tid.

Vi har sedan start haft förstärkt bemanning och ser hela tiden över våra rutiner. Vi vet att måndagar och tisdagar runt lunch är de mest belastade tiderna. Ett tips är att boka vid andra tider, särskilt om resan sker senare i veckan eller under nästa vecka.

Vi har arbetat intensivt med att rätta till det som inte fungerat och har sett tydliga framsteg varje dag. Såhär ett halvår senare är vi i ett nytt väl fungerande normalläge. Telefonkötiderna är nu nere på några minuter, och punktligheten och tillgängligheten har förbättrats avsevärt. Situationen som rådde i maj ligger bakom oss.

Men med över 400 000 resor per år för personer med många olika behov, kommer det fortfarande att finnas tillfällen då något inte går som planerat. Vi fortsätter att göra vårt allra bästa för att varje resa ska bli trygg, säker och fungera som önskat.

Vid en trafikupphandling måste de grundläggande principerna vara tydliga, så att alla som lämnar anbud vet hur uppdraget kommer att se ut. Det gäller till exempel vem som bokar och trafikleder dygnet runt, vilka systemstöd som används och vilket reglemente som styr den service förarna ska ge.

Större förändringar sker därför oftast i samband med ett avtalsbyte. Under en pågående avtalsperiod är de i regel inte möjliga, eftersom de skulle påverka både uppdraget och trafikföretagens verksamhet för mycket.

I det förra avtalet skötte trafikbolagen bokning och trafikledning nattetid. Inför det nya avtalet ville vi samla hela den funktionen hos Värmlandstrafik för att få bättre helhetskontroll över verksamheten och göra det möjligt även för bolag utan egen bokning och trafikledning att lämna anbud.

Mycket ändrades samtidigt, men många av de små och stora förändringar som gjordes har också fungerat som planerat, exempelvis att gå över till dygnet-runt-verksamhet och bytet av trafikföretag. Det som varit kännbart och också påverkat dig som reser, vår verksamhet och våra förare är systembytet. Detta har också varit vår prio att få ordning på sedan dag ett.

Samtliga förare har självfallet lagstadgad taxiförarlegitimation utfärdat av Transportstyrelsen och får köra servicetrafik. Vid sidan av det har 279 stycken förare genomgått branschföreningen Svensk kollektivtrafiks förarcertifiering, vilket är alla som kör trafik åt oss. Den riktar sig speciellt till förare inom servicetrafiken och innebär en utökad kvalitetsnivå som vi vill ha inom vår servicetrafik och som vi kräver i vårt avtal, dock är det ej ett lagkrav.

Svensk kollektivtrafiks förarcertifieringar (svenskkollektivtrafik.se)

Dessutom genomför trafikbolagen även interna utbildningar gällande fordonskunskap och service.

Om din resa inte blev som du beställt, eller om du har andra synpunkter på vår trafik, vill vi gärna att du hör av dig. Det hjälper oss att följa upp och förbättra verksamheten.

Du kontaktar oss enklast genom att skapa ett kundärende på vår webbplats.

Formulär för kundärende om servicetrafik (azurewebsites.net)

När du hör av dig – berätta gärna vad som hände och när resan ägde rum. Ju närmare i tid, desto större möjlighet har vi att följa upp just den turen. Vi återkopplar till dig om du har begärt det.

Om du har missat ett vårdbesök på grund av en försening, ber vi dig att också registrera det som ett kundärende. Då ser vi till att du inte behöver betala för det uteblivna besöket.

Vid förseningar kan du även ha rätt till förseningsersättning.

Information och ansökan om förseningsersättning

Upphandlingen genomfördes som öppet förfarande enligt Lag (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU).

När upphandlande organisationer inom offentlig sektor gör inköp måste de följa vissa bestämmelser för att på bästa sätt ta tillvara konkurrensen på marknaden och hushålla med skattemedlen. Detta framgår av reglerna för offentlig upphandling.

Läs mer på Upphandlingsmyndighetens webbplats där texten i stycket ovan är hämtad.

Om regler för upphandling (upphandlingsmyndigheten.se)

Reglerna om offentlig upphandling bidrar även till att motverka korruption och beslut fattade på eget tyckande.

Region Värmlands kollektivtrafiknämnd har fattat beslut om tilldelning i upphandlingen Servicetrafik Värmland till följande bolag:

  • Servicetrafiken Sverige AB (Bolaget bytte namn 2024-11-08 och hette tidigare Cab in hand AB)
  • Rudskoga Taxi AB
  • AOW Taxi AB
  • Karlstad Taxitransporter AB
  • Nyberg's Trp AB
  • Wehliye Taxi
  • Företagssupport HB

Mer om upphandlingsprocessen

Att för första gången upphandla hela Värmland inklusive Karlstads färdtjänst som ett samlat trafiksystem. Vidare har det varit viktigt för regionen att få till en ökad konkurrens vid upphandlingen. Vi ville att fler företag skulle kunna lämnar anbud och att anbudspriserna på så vis pressas.

Priserna i det nya avtalet ligger i nivå med det tidigare trafikavtalet för färdtjänst i Karlstad, vilket har fungerat väl. Tidigare har priserna för övriga Värmland legat högre, och servicetrafiken har varit relativt dyr sett ur ett nationellt perspektiv.

De nya avtalen innebär en kostnadsminskning på cirka 16 miljoner kronor per år för Region Värmland och kommunerna.

I princip de krav som ställs på trafikföretagen som kört servicetrafiken tidigare. Totalt omfattar själva huvuddokumentet i upphandlingen 50 sidor av krav (plus nio bilagor) rörande fordon, teknik, förare, miljö, depåkrav, egenkontroller, kvalitet, utbildningar och sociala villkor för förarna.

Sidan uppdaterad

Hjälpte sidan dig?