Inget dubbelspår på Värmlandsbanan – politiker vill möta ministern

Region Värmland och Karlstads kommun riktar skarp kritik mot Trafikverkets förslag till nationell plan för transportinfrastruktur. Trots stora problem på Värmlandsbanan, Sveriges mest försenade järnväg, finns inga satsningar på dubbelspår med i planen. Nu vill politikerna träffa infrastrukturministern Andreas Carlson (KD).

”Vi vill än en gång uppmärksamma dig på den oacceptabla situationen på Värmlandsbanan”, skriver politikerna till ministern och pekar på att enkelspåret mellan Kil, Karlstad och Kristinehamn är en flaskhals som påverkar hela stråket mellan Oslo och Stockholm.

2024 var över 60 procent av tågen på Värmlandsbanan försenade i snitt nästan 30 minuter vilket innebär att den är Sveriges mest försenade järnväg.

– Värmlandsbanan är en oerhört viktig länk, inte bara för Värmland utanför hela Norden. I dag saknas det kapacitet på järnvägen i öst-västlig riktning både för persontrafik och gods. Ett dubbelspår mellan till exempel Karlstad och Kil skulle lösa mycket, men det projektet nämns inte ens i Trafikverkets plan. Vi tycker det är både märkligt och beklagligt, säger Åsa Johansson, regionstyrelsens ordförande.

Nu vill Region Värmland och Karlstads kommun ha regeringens syn på frågan innan planen klubbas igenom.

– Det handlar om värmlänningarnas möjligheter att fortsätta bo, leva och arbeta i hela vårt län. Det är också en viktig fråga för vårt näringsliv och offentliga organisationer, säger Fredrik Larsson (M), regionstyrelsens första vice ordförande.

Region Värmland och Karlstads kommuns politiska ledning bjuder nu därför in ministern till ett möte, i Värmland eller i Stockholm.

Hela brevet finns att läsa i bifogad fil:

Värmlandsbanan måste prioriteras (pdf) pdf, 72 kB.

Åsa Johansson
Regionråd (S) och regionstyrelsens ordförande
asa.b.johansson@regionvarmland.se
070-880 71 53

Fredrik Larsson
Regionråd (M) och första vice ordförande i regionstyrelsen
fredrik.larsson@regionvarmland.se
070-662 91 93

Sidan uppdaterad