Bidrag till badverksamhet
Ändamålsbestämda bidrag inom funktionsrättsområdet består av tre olika former av bidrag och bidrag badverksamhet är ett av dem.
Ansökan är öppen
Ansökningsperioden är 1 maj till 2 september 2025. Beslut fattas vanligen inom fyra veckor efter sista datum för ansökan.
Vilka kan söka?
Region Värmland ger bidrag till lokala organisationer i Värmland för badverksamhet. Bidraget är avsett att underlätta för föreningarna att arrangera bassängträning för alla patientgrupper som är i behov av detta, oberoende av medlemskap. En viss egenavgift rekommenderas. För att ansöka om bidraget ska organisationen uppfylla kraven som framgår under allmänna villkor, förutom kravet på att vara länsövergripande.
Bidraget är ett ändamålsbestämt och öronmärkt anslag till badverksamhet. Bidraget avser sjukgymnastinsats eller motsvarande, det vill säga till kostnader för ledare och bassänghyra.
Bidrag till den allmänna verksamheten söks hos kommunen.
Vilka kan beviljas bidrag?
- Ideella föreningar
- Stiftelser - godtas som stödmottagare förutsatt att innehållet i projektet som stiftelsen söker stöd för stämmer överens med stiftelsens ändamål enligt sitt stiftelseförordnande.
- Ekonomiska föreningar med särskild vinstutdelningsbegränsning (SVB).
Vilka kan inte beviljas bidrag?
- Enskilda personer och företag beviljas inte bidrag.
- Kommuner eller Region Värmlands egna verksamheter kan inte beviljas bidrag inom funktionsrättsområdet.
Ansökan
Till ansökan ska följande filer bifogas:
- Verksamhetsberättelse
- Revisionsberättelse
- Bokslut för föregående års verksamhet.
- Innevarande års verksamhetsplan.
Ansökningar görs digitalt. Om särskilda hinder föreligger kan ansökan och obligatoriska handlingar istället skickas till oss per post eller mejl. Kontakta då funktionsrättsstrateg för mer information.
Observera att ansökningar behöver komma in i tid samt vara kompletta för att handläggas. Om vi saknar någon information eller obligatorisk handling kommer vi kontakta er för komplettering. Ansökningar som kommer in efter sista inlämningsdatum behandlas inte.
Villkor för organisationer att få bidrag
Bidrag ges till organisationer som
- vilar på en demokratisk grund och ger goda förutsättningar för insyn och inflytande,
- inte kränker den enskildes mänskliga rättigheter, diskriminerar eller bryter mot principen om allas lika värde,
- beaktar barnets bästa,
- verkar för jämlikhet och jämställdhet,
- främjar ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet,
- har ett arbetssätt präglat av samverkan och dialog,
- i tillämpliga fall arbetar för att motverka användande av alkohol, tobak, narkotika och doping med mera,
- bedriver sin verksamhet i enlighet med svensk lagstiftning,
- är registrerade med organisationsnummer samt har ett bankgiro- eller plusgirokonto/ utbetalningsmetod i föreningens namn,
- är icke vinstdrivande och att allt eventuellt överskott återinvesteras i utveckling av organisationens verksamhet.
Organisationen får inte ha skulder till staten för skatt eller avgifter. Bidrag ges inte heller till organisation som ansökt om konkurs eller är i likvidation.
Om inget annat är överenskommet ska beviljat stöd från Region Värmland användas till den mottagande organisationens egen verksamhet och inte användas till att ge stöd till annan organisation.
Frågor att besvara i den digitala ansökan
Nedan finns frågorna från ansökningsformuläret för badverksamhet. Observera att ansökan ska göras digitalt.
- Kontaktuppgifter till sökande organisation.
- Kontaktperson inom organisationen.
- Utbetalning. Ange till vilket kontonummer som utbetalning av bidrag ska göras (konto ska vara i er organisations namn).
- Sökt belopp.
- Vi intygar att vi läst och jobbar i enlighet med beslutade villkor.
- Beskrivning av badverksamheten. Beskriv vilken badverksamhet ni planerar att bedriva samt hur det sökta bidraget kommer användas.
Utifrån vårt regelverk behöver Region Värmland, som bidragsgivare, ha vetskap om organisationen samverkar med läkemedelsföretag. - Har ni samverkan med läkemedelsföretag?
- Filer som ska bifogas.
- Verksamhetsberättelse
- Revisionsberättelse
- Bokslut för föregående års verksamhet.
- Innevarande års verksamhetsplan.
Bifoga en fil i taget. Notera att den totala filstorleken för alla bilagor tillsammans är 50 MB. Om utrymmet inte räcker kan du maila oss.
Beslut och utbetalning
Beslut om bidrag fattas av kultur- och bildningsnämnden eller i enlighet med kultur- och bildningsnämndens delegeringsförteckning. Beslut fattas vanligen inom fyra veckor efter sista datum för ansökan.
Redovisning och återbetalning
Redovisning av genomförd verksamhet sker i samband med ansökan om bidrag för kommande år. Om verksamhetens inriktning förändras i stor utsträckning ska bidragsmottagaren meddela Region Värmland detta.
Organisationer som fått bidrag, men som väljer att inte ansöka på nytt, ska inom 4 månader från avslutat verksamhetsår lämna in redovisning av genomförd verksamhet. Redovisningen lämnas digitalt.
Beslut om bidrag kan upphävas helt eller delvis
- om bidragsbeslutet har fattats utifrån oriktiga eller vilseledande uppgifter från sökande,
- om bidraget använts för andra ändamål än vad som angivits i ansökan,
- om verksamhetens inriktning väsentligt förändrats,
- om verksamheten upphört eller om begärd redovisning inte lämnats,
- om föreningen som fått bidrag sprider desinformation (falsk information med uppsåtet att påverka människor och styra opinioner).
Om ett beslut upphävs sen bidraget betalats ut, kan Region Värmland kräva att bidraget betalas tillbaka helt eller delvis. Region Värmland har rätt att begära revision av en organisation som får bidrag.
Kommunikation
Organisationer som beviljas stöd av Region Värmland ska tydligt visa det. Om logotyp används, laddas den ned från Region Värmlands webbplats.
Kontaktinformation
Har du frågor om ansökan är du varmt välkommen att ringa eller mejla oss.
Annelie Lindström
Funktionsrättsstrateg
Telefon: 010-831 42 29
E-post: bidrag.funktionsratt@regionvarmland.se