Till startsidan
Start /Administration /Patientinformation

Patientinformation

Här finns information om vad du bör tänka på när du planerar att ta fram skriftlig information till patienter. Patientinformationsgruppen ger dig råd och stöd och granskar informationsmaterialet innan det används.

Skriftlig information till patienter ska vara anpassad efter målgruppen och språket ska vara enkelt och begripligt för mottagaren. Innan du tar fram information till patient är det därför viktigt att du förbereder och planerar innehållet. Planera enligt följande steg för att lyckas med ditt budskap:

  1. Fundera på syftet med informationen och varför eller om den behövs i skriftligt format.
  2. Ta reda på om informationen redan finns på 1177.se, i en annan verksamhet eller i en annan region.
  3. Ta del av följande regiongemensamma styrande dokument som gäller vid framtagande av patientinformation:

Bilaga till patientkallelse

Behöver du ta fram bilaga till patientkallelse finns en särskild rutin du behöver följa.

Det pågår just nu ett arbete med att digitalisera alla kallelser och bilagor för att kunna skicka dem till invånarnas digitala brevlåda. För varje verksamhet görs en inventering av kallelser och bilagor som ännu inte är digitaliserade. Läs mer om programmet digitala kallelser och utskick och se när det är dags för din verksamhet i den preliminära tidplanen. Behöver ni bilagan innan dess följ rutinen på den här sidan.

Programmet Digitala kallelser och utskick (intranät)

Nya bilagor ska granskas av patientinformationsgruppen innan de läggs in i journalsystemet av IT. Gruppen granskar syfte, målgrupp, språk och utformning utifrån patientens perspektiv.

Rutin för bilagor som inte ska publiceras i Vida

  1. Använd mallen för bilaga till patientkallelse. Mallen finns i Word under Nytt, Personligt och Administrativa dokumentmallar.
  2. Du ansvarar för att innehållet i bilagan är anpassat till målgruppen, har ett korrekt språk och är faktagranskat.
  3. Verksamheten mejlar bilagan till patientinformationsgruppen: patientinformation@regionvarmland.se.
  4. Patientinformationsgruppen hjälper dig att fundera på syftet med informationen och om den behövs, granskar språk och layout och mejlar tillbaka bilagan med eventuella förslag till korrigeringar.
  5. Du ansvarar för att registrera den färdiga bilagan som ett ärende i IT:s kundwebb, ange att patientinformationsgruppen granskat den. IT lägger in bilagan i journalsystemet.

Rutin för bilagor som ska publiceras i Vida

  1. Skapa ett dokument i Vida med dokumenttyp information och mallen information till patient.
  2. Ange patientinformationsgruppen som dokumentgranskare.
  3. Du ansvarar för att innehållet i bilagan är anpassat till målgruppen, har ett korrekt språk och är faktagranskat. När dokumentet är klart skickar du det framåt till patientinformationsgruppen för granskning.
  4. Patientinformationsgruppen hjälper dig att fundera på syftet med informationen och om den behövs, granskar språk och layout och skickar dokumentet bakåt med eventuella förslag till korrigeringar. Finns det inga ändringsförslag skickar patientinformationsgruppen dokumentet framåt.
  5. Du ansvarar för att registrera den färdiga bilagan som ett ärende i IT:s kundwebb, ange att patientinformationsgruppen granskat den. IT lägger in bilagan i journalsystemet.

Kontakta patientinformationsgruppen för:

  • hjälp att fundera på syftet med informationen och om den behövs.
  • hjälp att granska till exempel bilagor och standardbrev som publiceras i Vida, på 1177.se och information som ska finnas i journalsystemet Cosmic.
  • råd och stöd kring andra typer av patientinformation.

E-post: patientinformation@regionvarmland.se

Telefon: 010-833 10 67

Sidan uppdaterad

Hjälpte sidan dig?