22 28 03 Ur och klockor
Nivå:
2b, 2c
Förskrivare:
Leg. arbetsterapeut
Leg. fysioterapeut/Leg. sjukgymnast
Leg. sjuksköterska
Målgrupp:
Personer med kognitiva funktionsnedsättningar som innebär nedsatt tidsuppfattningsförmåga, uppmärksamhetsförmåga och eller minnesförmåga.
Kriterier:
Aktivitetsbegränsningar som ger stora svårigheter att förstå och beräkna tid.
Mål med hjälpmedlet:
Att ge ökad självständighet avseende att passa och ha kontroll över tid.
Förskrivning av flera:
Grundprincipen är att endast en (1) likvärdig produkt kan förskrivas. Särskilda skäl/funktionella behov kan förekomma som motiverar avvikelser från denna princip.
Övrigt:
Batteribyte bekostas av brukaren.
__________________________________________________________________________________________
Råd i förskrivningsprocessen
Bedömning
- Bedöm personens kognitiva förmåga med fokus på tidsuppfattningsförmåga, uppmärksamhetsförmåga och eller minnesförmåga. Bedöm även den motoriska förmågan för hantering av hjälpmedlet.
- Bedöm vilka begränsningar inom aktivitet och delaktighet som personen har utifrån funktionsnedsättningen.
- Att hämta in information från omgivningen om brukarens styrkor och svårigheter är särskilt viktigt.
- Överväg först om personen kan klara aktiviteten med ett tydligt, konkret och anpassat förhållningssätt och eller med rutiner och strategier anpassade för personen och eller produkter i allmän handel. Om detta inte är tillräckligt komplettera med lämpligt hjälpmedel. Börja med ett "enklare" hjälpmedel.
- Ta reda på om personen behöver stöd med användandet av hjälpmedlet i vardagen.
- Det kan handla om ett långsiktigt motivationsarbete där personen kan ha svårt med förändringar, att se helheten och att förstå syftet med hjälpmedlet.
Utprovning
Tänk på:
- Behöver personen ett visuellt eller auditivt hjälpmedel eller både och?
- Vilket fungerar bäst larm eller vibration?
- Behöver hjälpmedlet vara bärbart?
- Behöver hjälpmedlet användas på flera ställen?
- Bör hjälpmedlet vara så diskret som möjligt?
- Vid behov utses person eller personer i närmiljön som ansvarar för stödet i vardagen. Informera dessa och eventuellt andra viktiga personer om hjälpmedlets funktioner.
- Börja inlärningen i en konkret situation där brukaren är motiverad att använda hjälpmedlet.
- Utarbeta rutiner för hur man handhar hjälpmedlet till exempel ladda och byta batterier, ändra inställningar.
- Inlärningsprocessen kan vara lång och det kan vara energikrävande med förändringar.
- Planera in uppföljning av nya rutiner, metod och omfattning.
- Observera att här finns en del hjälpmedel som är konsumentprodukt! Förbindelse som finns i handboken rekommenderas då patientsäkerhetslagen inte gäller.
För sortiment se bassortiment/kognitionshjälpmedel alternativt webSesam/sortimentskatalog
Uppföljning
Uppföljning ska göras inom lämpligt tidsintervall och med den regelbundenhet som krävs utifrån individens funktionsnedsättning, de omgivningsfaktorer som påverkar användandet av hjälpmedlet samt den riskanalys som gjorts i samband med förskrivning.
Klargörande vem som har uppföljningsansvaret är viktigt, men kan vara särskilt viktigt då personen har stödpersonal i sin omgivning.