Så köper du din biljett
Du kan köpa din resa i appen, ombord på våra bussar och tåg, vid våra biljettombud och i webbutiken. Här kan du läsa mer om de olika köpsätten.
Med app i mobilen
Med vår app Värmlandstrafik kan du söka din resa och köpa mobilbiljett för våra bussar och tåg. Du kan också ladda ner tidtabeller och se i realtid när bussen kommer till din hållplats.
Du kan köpa biljett i förväg vid köp i appens reseplanerare eller via Köp biljett i menyn. Du väljer själv om du vill aktivera biljetten direkt eller senare. Om du vill köpa flera biljetter samtidigt, men inte aktivera alla på en gång, måste du göra ett köp för varje biljett. Annars aktiveras alla biljetter samtidigt.
Kom ihåg att biljetten ska vara aktiverad när du kliver ombord. Köpet kan ångras innan biljetten blivit aktiverad.
Återresa på samma biljett går bra inom biljettens giltighetstid.
Dessa biljetter kan du köpa i appen
Inför första köpet
Ladda ner appen Värmlandstrafik via App Store här!
Ladda ner appen Värmlandstrafik via Google Play här!
Första gången du köper en mobilbiljett behöver du aktivera ett (eller flera) betalsätt. Det gör du med några få uppgifter direkt i mobilen. Sedan är det enkelt att betala med antingen Swish, bankkort (du bekräftar ditt köp med Bank-ID) eller Klarna-faktura.
Om du är under 18 år och vill använda mobilbiljett behöver du få hjälp av en vuxen att koppla den till en betaltjänst, innan du köper din första mobilbiljett.
Mitt konto
På Mitt konto registreras biljetter med giltighetstid för fyra dygn eller längre, vilket i vårt nuvarande biljettutbud i appen kommer att omfatta Flex 10/60 och Sommarbiljetten.
Det innebär att de biljetter som är registrerade på ditt konto följer med över till den nya mobilen om du skulle byta mobil, och du behöver inte kontakta vår kundservice för att få biljetten ersatt. Du registrerar ditt konto först i samband med att du köper en Flex 10/60-biljett, genom att registrera ditt mobilnummer och/eller e-postadress.
Resa med din mobilbiljett
Skanna QR-koden på din mobilbiljett i biljettläsaren framme hos föraren (inte i den bakre kortläsaren) på Värmlandstrafiks bussar. Ombord på Värmlandstrafiks tåg saknas skanner. Visa upp din mobilbiljett för ombordpersonalen.
Mobilbiljetter som saknar QR-kod visar du upp för föraren när du går ombord.
Hållplatstider och karta
I appen kan du söka i reseplaneraren och köpa din resa snabbt och bekvämt. Du kan även se i realtid om bussen eller tåget är i tid till din hållplats.
Dina resor sparas under Sök resa. Där har du en förprogrammerad reseplanerare med karta, och kan alltid se när nästa resa är möjlig.
Trafikstörningsinformation
Under Trafikinformation i appens meny finns trafikstörningsinformation; förseningar, information om stängda hållplatser, omlagda linjer eller planerade banarbeten.
Företagsresor i mobilen
Vi har en smart lösning för tjänsteresor i appen. Det är en betaltjänst som heter Företagskonto. Den fungerar så att arbetsgivaren ansluter sin organisation till tjänsten och låter sina anställda enkelt betala sina tjänsteresor hos Värmlandstrafik med Företagskonto i appen. Biljetten kommer i mobilen och betalningen för biljetten sker genom en faktura till arbetsgivaren en gång per månad. Läs mer om Företagskonto här.
Gruppbiljett
Du kan köpa gruppbiljett till max 30 personer i regiontrafik och till 10 personer i tätortstrafik.
Res i andra län
Du kan också byta region och få reseinformation från andra delar av landet. Med appen kan du köpa mobilbiljett även för resor med Länstrafiken i Norrbotten, Länstrafiken i Västerbotten, Västernorrlands länstrafik, Luleå lokaltrafik, Länstrafiken Jämtland, Ultra (Umeå Lokaltrafik), Dalatrafik, Västmanlands lokaltrafik, Länstrafiken Örebro, Länstrafiken Sörmland, Jönköpings länstrafik och Kalmar länstrafik.
Tillgänglighet
Ombord
Bussar i regiontrafik: du kan köpa enkelbiljett hos föraren och betala med reskassa eller bankkort. Du kan också fylla på reskassa eller ladda på period till ditt resekort och du betalar med bankkort.
Tåg: du kan köpa enkelbiljett hos tågvärden och betala med reskassa eller bankkort. Du kan också fylla på reskassa eller ladda på Flex 10/60, 30-dagars och 24- eller 72-timmars periodbiljetter till ditt resekort.
Bussar i tätortstrafik Hammarö-Karlstad, Arvika och Kristinehamn: ombord kan du köpa enkelbiljett hos föraren och betala med reskassa eller bankkort. Du kan också fylla på reskassa eller ladda på period till ditt resekort och du betalar med bankkort.
Stadstrafiken Karlstad: ombord kan du köpa enkelbiljett hos föraren och betala med reskassa eller bankkort.
Det inte går att köpa periodbiljett eller ladda reskassa ombord.
För dig som enbart reser inom vår stads- eller tätortstrafik: du kan köpa en enkelbiljett genom att helt enkelt hålla upp ditt resekort mot kortläsaren. Då dras ett belopp från din reskassa och biljetten laddas på kortet. Beloppet motsvarar vuxenpris. Om du är skolungdom, senior eller student behöver du kategorisera ditt kort så rätt pris dras. Det hjälper vårt kundcenter och våra biljettombud till med.
I förväg
Köp gärna din biljett i förväg i vår mobilapp eller vid något av våra biljettombud.
Resekort
Resekort kan du använda som betalkort (reskassa) eller för periodbiljett. Eller bådadera.
- Korten är opersonliga. Med reskassa kan du köpa enkelbiljetter för ett helt sällskap. En periodbiljett kan också användas av flera personer men inte på samma resa. Tänk på ålderskategorierna. En vuxen får till exempel inte åka på periodbiljett med skolungdomsrabatt.
- Vi har två olika utförande på våra resekort men de fungerar på precis samma sätt. Har du ett Karlstadsbuss-resekort behöver du byta ut detta. Det gör du på busstationen i Karlstad eller hos något av våra biljettombud.
- Du kan kolla saldo och ladda ditt resekort i vår webbutik.
- Den reskassa eller periodbiljett du laddar på kortet ligger kvar två år efter sista uppvärdering eller användning.
- Resekort finns att köpa och ladda hos våra biljettombud. Själva kortet kostar 30 kr och sedan fyller du det med periodbiljett eller reskassa. Eller både och. Här hittar du våra biljettombud.
- Vill du spärra ditt kort om du tappar det? Då måste kortet vara registrerat. Det räcker inte med att du skriver upp numret på kortet och sparar det. Kortnumret är det 13-siffriga numret längs långsidan på kortet.
Webbutiken
I vår webbutik kan du ladda på ditt befintliga busskort, se saldo på din reskassa, hur många dagar som finns kvar på din period och spärra ditt resekort om du tappar det och det är registrerat. Läs mer om webbutiken.
Biljettombud
Vi har biljettombud runt om i Värmland – allt från vårt eget kundcenter vid busstationen i Karlstad till privata butiker.
Hos alla biljettombud kan du ladda ett nytt eller ett befintligt resekort med period eller reskassa, köpa enkelbiljetter, kolla kortsaldo och aktivera vilande period. Vid vårt Kundcenter vid busstationen i Karlstad samt vid Arvika Resecentrum kan du även köpa årskort.
Här kan du se våra biljettombud på en karta. Klicka på Försäljning
Våra biljettombud
Arvika:
- Arvika Resecentrum, Järnvägsgatan 267, Telefon: 0570-148 00
- ICA Kvantum, Palmviksgatan 12, Telefon: 0570-389 38
Charlottenberg:
- Pressbyrån, Helga Görlins gata 1, Telefon: 0571-205 00
Ekshärad:
- ICA Supermarket Indianen, Torsbyvägen 1, Telefon: 0563-406 22
Filipstad:
- Cirkle K, Lasarettsgatan 1, Telefon: 0590-104 01
Forshaga:
- ICA Supermarket, Storgatan 40, Telefon: 054-87 00 05
Glava:
- ICA Nära, Hönacka Sälgen, Telefon: 0570-400 01
Grums:
- ICA Klingan, Sveagatan 89, Telefon: 0555-419 91
Hagfors:
- Hagfors Pappershandel, Skolgatan 4, Telefon: 0563-101 56
Karlskoga:
- ICA Maxi, Gesällgatan 5, Telefon: 0586-676 70
Karlstad:
- Värmlandstrafiks Kundcenter vid busstationen, Telefon: 0771-32 32 00, knappval 2
- Coop Kronoparken, Signalhornsgatan 10, Telefon: 010-410 91 00
- Coop Råtorp, Råtorpsvägen 1, Telefon: 010-410 97 70
- ICA MAXI, Välsviken, Telefon: 054-83 06 97
- ICA Skåre, Centrumvägen 2, Telefon: 054-53 08 11
- ICA Wallinders, Rudsvägen 34, Telefon: 054-13 79 00
- ICA MAXI, Bergvik, Telefon: 054-777 45 00
- Pressbyrån Centralstation Karlstad, Telefon: 054-21 36 17
- Pressbyrån Drottninggatan 20, Telefon: 054-21 77 11
- Pressbyrån Kungsgatan 14, Telefon: 054-21 06 87
- Pressbyrån Sommargatan 110, Telefon: 054-83 63 90
- Stora Coop, Bergvik, Telefon: 010-410 86 00
- Willys, Ramgatan 4, Telefon: 054-19 53 70
Kil:
- Järnvägscaféet, Stationsplan, Telefon: 0554-415 55
Semesterstängt från 20 juli – 4 augusti.
Kristinehamn:
- ICA MAXI, Närkevägen 28, Telefon: 0550-830 30
- Kristinehamns turistbyrå, Södra Torget 3, Telefon: 0550-881 87
Lesjöfors:
- Coop, Bergslagsgatan 70, Telefon: 010-410 95 60
Molkom:
- Macken i Molkom, Graningevägen 2, Telefon: 0553-101 24
Munkfors:
- Coop, Tallåsvägen 3, Telefon: 010-410 95 00
Råda:
- ICA Nära (Åhströms i Råda), Åhströmsväg 1, Telefon: 0563-600 65
Skoghall:
- MyWay Björkhagsgatan 2, Telefon: 054-51 01 45
Slottsbron:
- Preem, Strandgatan 68, Telefon: 0555-301 06
Storfors
- ICA Nära, Tallbacksgatan 10, Telefon: 0550-600 90
Sunne:
- Coop Extra, Bryggaregatan 7, Telefon: 010-410 94 00
Säffle:
- Coop Extra, Magasinsgatan 6, Telefon: 0533-69 19 00
Torsby:
- Coop Extra, Berggårdsvägen 39, Telefon: 010-410 97 00
Väse
- Värmlands-Rasta, Telefon: 054-84 04 70
Årjäng:
- Cirkle K, Snickargatan 2a, Telefon: 0573-104 62
