Råd till dig som skriver patientinformation
Patientinformation är en viktig del av vården och ett stöd för patientens delaktighet. För att informationen ska vara korrekt, uppdaterad och lätt att förstå behöver vi arbeta på ett enhetligt sätt i hela regionen. Här hittar du det du behöver tänka på när du tar fram eller använder skriftlig patientinformation.
1177.se är patienternas huvudkälla
1177.se är Region Värmlands primära källa för all generell patientinformation. Där finns samlad, kvalitetssäkrad och producentoberoende information som alla regioner står bakom, och statistik visar att en stor majoritet av värmlänningarna söker information där. Det innebär att generell information om sjukdomar, behandlingar, läkemedel eller vad som är normalt eller avvikande ska hämtas från 1177.se. Vi ska inte skriva om information som redan finns på 1177.se i Vida eller som lokalt material. Vid behov kan du skriva ut specifika delar från 1177.se och dela med patienten. Om information saknas på 1177.se kan vi ta fram regionala tillägg eller egna nya sidor. Men även dessa ska publiceras på 1177.se, inte enbart i Vida.
När behövs lokal eller regional information?
Vissa typer av information behöver vi fortfarande producera i Region Värmland. Det gäller när informationen är patientspecifik, till exempel provsvar, individuella instruktioner, tidsbokningar eller en personlig behandlingsplan. Det kan också vara lokal information som rutiner eller kontaktvägar som är specifika för en mottagning. Behandlingsspecifik information om vad patienten ska göra före, under och efter en behandling eller operation får också ingå i lokal information. Även instruktioner vid komplikationer eller hur patienten tar kontakt hör hit. Generell kunskapsinformation ska däremot alltid hämtas från 1177.se.
Planera och förbered innehållet
När du ska ta fram patientinformation behöver du tänka igenom syftet – varför informationen behövs och vad den ska leda till. Fundera över målgruppen och vilka förutsättningar personen har. Kontrollera om informationen redan finns på 1177.se, i en annan verksamhet eller i en annan region. Språket ska vara enkelt, begripligt och inkluderande. Utformningen ska följa Region Värmlands grafiska manual och mallar. Språkriktlinjen och patientinformationsgruppen finns som stöd.
Styrande dokument
- Vårdat, enkelt och begripligt språk (riktlinje (Vida, internt nätverk)
- Region Värmlands grafiska manual och mallar (intranät)
Om informationen saknas helt på 1177.se
Om det behövs information som inte finns på 1177.se, och det är information som bör finnas där, tar Region Värmland fram regionalt innehåll. Det publiceras på 1177.se som ett regionalt tillägg. Det ska inte bli lokalt informationsmaterial i Vida, såvida det inte handlar om patientanpassade eller verksamhetsanpassade bilagor som inte passar på 1177.se.
Stöd och kontakt
Du kan alltid kontakta patientinformationsgruppen om du behöver stöd i att bedöma om information behövs, hjälp med språk, innehåll eller struktur, råd kring bilagor, standardbrev och material i Vida eller hjälp vid behov av översättning.
Obs! Bilaga till patientkallelse har särskild rutin
Behöver du ta fram bilaga till patientkallelse finns en särskild rutin du behöver följa.
Så tar du fram en bilaga till patientkallelse
Det pågår just nu ett arbete med att digitalisera alla kallelser och bilagor för att kunna skicka dem till invånarnas digitala brevlåda. För varje verksamhet görs en inventering av kallelser och bilagor som ännu inte är digitaliserade. Läs mer om programmet digitala kallelser och utskick och se när det är dags för din verksamhet i den preliminära tidplanen. Behöver ni bilagan innan dess följ rutinen på den här sidan.
Ta fram en bilaga till en patientkallelse
Bilagor som skickas med kallelser, oavsett om de går via papperspost, digital brevlåda eller digital kallelse på 1177.se, ska alltid ligga i Vida. I Vida sker granskning, versionhantering och säkerställande av att innehållet är korrekt. Bilagan måste ligga i Vida för att kunna länkas i en digital kallelse på 1177.se eller skickas via Cosmic och bifogas till digital eller fysisk brevlåda.
Så gör du
- Lägg in informationen i Vida.
- Välj dokumenttyp Information.
- Använd mallen Information till patient och givare.
- Välj kategori Bilaga till patientkallelse.
- Lägg till patientinformationsgruppen som granskare.
- Välj säkerhetsnivå 1 om bilagan ska länkas i en digital kallelse.
- När dokumentet är granskat och godkänt laddar du ner PDF-versionen och skickar till IT via kundwebben.
Justering av befintlig bilaga (Vida och Cosmic)
- Kontrollera att bilagan finns i Vida.
- Om den inte finns där: lägg in den som ett nytt dokument och följ stegen för nya bilagor.
- Öppna bilagan i Vida och uppdatera innehållet.
- Säkerställ att dokumentet använder rätt mall: Information till patient och givare. Om bilagan använder en äldre eller fel mall: byt till rätt mall och flytta över innehållet innan du fortsätter.
- Kontrollera dokumentegenskaper:
- Kategori: Bilaga till patientkallelse
- Säkerhetsklass:
- Om bilagan ska skickas med en kallelse (digitalt eller via papperspost) ska säkerhetsklassen vara 1.
- Lägg till eller kontrollera att patientinformationsgruppen är granskare.
- Skicka vidare i Vida för granskning.
- När bilagan är godkänd laddar du ner dokumentet i Wordformat från Vida.
- Skicka ett kundwebbsärende till IT och bifoga Worddokumentet. Meddela att bilagan är granskad och klar och att den ska ersätta den tidigare versionen i Cosmic.
Kontaktinformation
Kontakta patientinformationsgruppen för:
- hjälp att fundera på syftet med informationen och om den behövs.
- hjälp att granska till exempel bilagor och standardbrev som publiceras i Vida, på 1177.se och information som ska finnas i journalsystemet Cosmic.
- råd och stöd kring andra typer av patientinformation.
E-post: patientinformation@regionvarmland.se
Telefon: 010-833 10 67
